Spektakle "Schulz: Pętla" i "ja, bóg" w Łodzi i we Lwowie

Spektakle "Schulz: Pętla" i "ja, bóg" w Łodzi i we Lwowie

30.10-03.11.2021
Teatr CHOREA / Lwowski Teatr Akademicki

Zapraszamy na spektakl "Schulz: Pętla" w reżyserii Konrada Dworakowskiego, w wykonaniu Teatru CHOREA, na scenie Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, w ramach projektu "Schulz - Grotowski: przekraczanie granic". Spektakl będzie transmitowany na żywo (live stream) we Lwowskim Akademickim Teatrze im. Łesia Kurbasa. Zapraszamy również na transmisję online spektaklu "ja, bóg", w reżyserii i wykonaniu Tomasza Rodowicza i Joanny Chmieleckiej we Lwowskim Akademickim Teatrze im. Łesia Kurbasa.

 

* Spektakl "Schulz: Pętla"
data: 30 października 2021 (sobota)

godzina: 18:00 (czasu polskiego) / 19:00 (czasu ukraińskiego)
miejsce: scena Art_Inkubatora w Fabryce sztuki w Łodzi (spektakl na żywo) / scena Lwowskiego Akademickiego Teatru im. Łesia Kurbasa (spektakl online - live stream)
wiek widzów: 14 +
wstęp: bezpłatny, ilość miejsc jest ograniczona, konieczna jest rezerwacja miejsc
rezerwacja bezpłatnych wejściówek: teatrchorea@gmail.com, +48 506 103 207
Uwaga! Spektakl będzie filmowany. 

 

* Spektakl "ja, bóg" 
data: 3 listopada 2021 (środa)
godzina: 18:00 (czasu polskiego) / 19:00 (czasu ukraińskiego)
miejsce: scena oraz kanał YouTube Lwowskiego Akademickiego Teatru im. Łesia Kurbasa (transmisja online spektaklu)

 

Spektakl „Schulz: Pętla”

„Istotą rzeczywistości jest sens. Co nie ma sensu, nie jest dla nas rzeczywiste. Każdy fragment rzeczywistości żyje dzięki temu, że ma udział w jakimś sensie uniwersalnym.”

„Nie ma ani okruszyny wśród naszych idei, która by nie pochodziła z mitologii - nie była przeobrażoną, okaleczoną, przeistoczoną mitologią. Najpierwotniejszą funkcją ducha jest bajanie, jest tworzenie „historyj”.”

„Schulz: Pętla” jest twórczą interpretacją prozy Brunona Schulza, która staje się zarówno punktem wyjścia jak i szkieletem całej historii. 

Poprzez poszukiwanie i przekraczanie granic pomiędzy ludzkim ciałem a materią, spróbujemy wejść w proces twórczy sugerowany przez Jakuba - bohatera opowiadań, w kluczowym dla autora „Traktacie o manekinach”. Spróbujemy metaforycznie wejść w kompetencje Stwórcy, by wykreować na scenie człowieka „na obraz i podobieństwo manekina” z wszelkimi konsekwencjami tego nadużycia. Nasza uzurpatorska wizja, poprowadzi nas przez doświadczenia, które zbadają konsekwencje tego czynu.

Dotykamy tematu pamięci, tego jak kształtuje naszą fizyczność i jak wpływa na duchowy aspekt naszego bytu. Chcemy stworzyć metaforę świata zmierzając wraz z bohaterami do źródeł, wiedząc, że jest to cel niemożliwy. Tę niemożność traktujemy jako przywilej naszej wyobraźni, która poszukując odpowiedzi nieustannie podsuwa nam hipotezy. Chcemy dotrzeć do naszych indywidualnych mitologii, próbując sprostać rzeczywistości, która nas otacza, odkryć nasz mit założycielski.

Filozoficzno-poetycka refleksja o naszych ojcach, mitach, naszych kamieniach węgielnych. Nie szukamy odpowiedzi, pytamy. Próbujemy dotrzeć do tego co nas konstytuuje, przyglądamy się temu jak historie indywidualne i nasza wspólna historia nas kształtują. Próbujemy odczytać między słowami Brunona Schulza inspiracje do opowiadania o nas samych. Sprawdzamy jak zagęszczają się napięcia pomiędzy nimi. W spektaklu idąc za sugestią autora próbujemy przejść proces, który opisuje w manifeście jakim jest „Mityzacja rzeczywistości”. Próbujemy dotrzeć do naszego źródłosłowia przechodząc ten proces na próbę, wiedząc, że niejednoznaczność wspomnień i wrażeń i tak nam na to nie pozwoli.  

Spektakl jest realizacją teorii teatrów równoległych, którą na potrzeby naszej twórczości wcielamy w „Pętli”, dążąc do stworzenia osobnych narracji: tej która jest na scenie i tej, którą tworzycie we własnej wyobraźni posługując się naszymi obrazami i sugestiami.   

„Słowo w potocznym dzisiejszym znaczeniu jest już tylko fragmentem, rudymentem jakiejś dawnej wszechobejmującej, integralnej mitologii. Dlatego jest w nim dążność do odrastania, do regeneracji, do uzupełniania się w pełny sens. Życie słowa polega na tym, że napina się ono, pręży do tysięcy połączeń, jak poćwiartowane ciało węża z legendy, którego kawałki szukają się wzajemnie w ciemności.”

Na podstawie twórczości Brunona Schulza
Reżyseria: Konrad Dworakowski
Muzyka: Paweł Odorowicz
Projekt scenografii i kostiumów: Konrad Dworakowski
Kostiumy i elementy scenografii: Anna Adamiak
Wykonanie scenografii: Jacek Szumacher, Adam Galicki
Konsultacja choreograficzna: Joanna Jaworska-Maciaszek
Wizualizacje: Rami Shaya / HOLLYBABA
Obsada: Janusz Adam Biedrzycki, Przemysław Buksiński, Joanna Chmielecka, Michał Jóźwik, Majka Justyna, Małgorzata Lipczyńska, Tomasz Rodowicz
Muzycy: Przemysław Buksiński (lira korbowa, głos), Paweł Odorowicz (altówka), Zofia Łęczycka (wiolonczela)
Światło: Tomasz Krukowski / Maciej Kobalczyk
Dźwięk: Marcin Dobijański / Tomasz Krukowski
Produkcja: Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi
Premiera: 18 października 2020, godz. 19.00, scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi

Zdjęcie: Dariusz Furmaniak

Realizacja nagrania i streamingu spektaklu: HOLLYBABA

 

Spektakl „ja, bóg”

Spektakl „ja, bóg” sięga do niezbadanej i mało znanej części działalności artystycznej Jerzego Grotowskiego, dotykając jednocześnie jego najważniejszej osobistej problematyki. Jest kameralną opowieścią o najważniejszej drodze poszukiwań Grotowskiego w teatrze i w życiu. Dotyka jego najbardziej duchowych pytań. Duet - Tomasz Rodowicz i Joanna Chmielecka - ustawia ten spektakl w perspektywie poszukiwania odpowiedzi na najważniejsze pytanie jakie może sobie zadać człowiek - o istnienie/nieistnienie boga. Jak poznać to co jest niepoznawalne? W jaki sposób można zajrzeć na „drugą stronę”? Duet aktorski rozgrywa te pytania na podstawowych opozycjach/biegunach: życie-śmierć, mężczyzna-kobieta, człowiek-bóg, zdrowie-choroba, młodość-starość. 

Na podstawie tekstów Jerzego Grotowskiego
Reżyseria i obsada: Tomasz Rodowicz, Joanna Chmielecka
Opracowanie tekstów i scenariusz: Dariusz Kosiński, Tomasz Rodowicz, Joanna Chmielecka
Konsultacje reżyserskie: Waldemar Raźniak
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Ruch sceniczny: Joanna Jaworska-Maciaszek
Projekt scenografii: Andrzej Dworakowski, Tomasz Rodowicz
Wykonanie scenografii: Marcin Czajkowski, Malina Wojciechowska
Wykonanie kostiumów: Anna Przybyt
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański
Teaser/Trailer: Rami Shaya
Projekt plakatu/banera: Katarzyna Jasińska – Gra-Fika
Produkcja: Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi
Pokaz przedpremierowy: 22 czerwca 2019, scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Fotografii "Fotofestival 2019"
Premiera: 23 sierpnia 2019, scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2019

 

 

Projekt "Schulz - Grotowski: przekraczanie granic", zakłada przeprowadzenie działań artystycznych we Lwowie i stanowi kontynuację zadania "Pogranicze Kultur. Teatr CHOREA w dialogu z Ukrainą" zrealizowanego przez Teatr CHOREA w 2020 roku, w formie online, w ramach programu IAM-u "Kulturalne pomosty".

W październiku i listopadzie 2021 Teatr CHOREA zaprezentuje online we Lwowie teatralny dyptyk: spektakl „Schulz: Pętla” w reżyserii Konrada Dworakowskiego, zrealizowany na podstawie "Sklepów cynamonowych" i "Sanatorium pod Klepsydrą", oraz spektakl ”ja, bóg” w reżyserii Tomasza Rodowicza i Joanny Chmieleckiej, na podstawie tekstów Jerzego Grotowskiego.

 

WAŻNE INFORMACJE:

System rezerwacji bezpłatnych wejściówek na wydarzenie - spektakl "Schulz: Pętla" prowadzi Teatr CHOREA, od poniedziałku do soboty, w godzinach: 12:00-18:00:
- mailowo: teatrchorea@gmail.com
- telefonicznie: +48 506 103 207

W mailu prosimy podać: tytuł i datę spektaklu, imię i nazwisko na które ma być dokonana rezerwacja oraz ilość rezerwowanych miejsc.

System rezerwacji wejściówek zamykamy po wyczerpaniu limitu miejsc, lub o godzinie 18:00 w dniu wydarzenia.

Wejściówki można odebrać w dniu wydarzenia, najwcześniej godzinę przed jego rozpoczęciem, w szklanym hallu w Art_Inkubatorze w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3.

Rezerwacje wygasają 15 minut przed rozpoczęciem wydarzenia.

 

W związku z panującą epidemią prosimy uczestników wydarzenia o przestrzeganie ważnych zasad: 

1. Zostańcie w domu jeśli nie czujecie się zdrowo - macie katar, kaszel lub podwyższoną temperaturę.
2. Przyjdźcie 20 minut wcześniej przed planowanym wydarzeniem, aby wypełnić oświadczenie dotyczące waszego zdrowia.
3. Przynieście ze sobą maseczki, aby na terenie Fabryki Sztuki w Łodzi, w trakcie trwania wydarzenia zakryć usta i nos.
4. Często myjcie i dezynfekujcie ręce.
5. Zachowujcie bezpieczny dystans.
6. Zapoznajcie się z regulaminem dotyczącym uczestnictwa w wydarzeniach na terenie Fabryki Sztuki w Łodzi.
 
Udział w wydarzeniu wiąże się z przestrzeganiem poniższego regulaminu, a także z wypełnieniem oświadczenia uczestnictwa w wydarzeniu, przed jego rozpoczęciem.

Regulamin uczestnictwa w wydarzeniach na terenie Fabryki Sztuki w Łodzi:

1. W wydarzeniach mogą uczestniczyć tylko osoby zdrowe.
2. Każdorazowo przed przybyciem do Fabryki Sztuki każdy uczestnik wydarzenia musi zmierzyć temperaturę. Jeżeli jest ona wyższa niż 36,9 stopni Celsjusza - uczestnik musi zostać w domu.
3. Wszystkie wydarzenia odbywają się w przestrzeniach dostosowanych i zgodnie z przyjętymi zachowaniami i zasadami sanitarnymi.
4. Ilość uczestników biorących udział w wydarzeniu uzależniona jest od przestrzeni, w której wydarzenie jest realizowane (dozwolona ilość osób na metr kwadratowy).
5. Każdy uczestnik wydarzeń może w nich uczestniczyć na własną odpowiedzialność i po akceptacji niniejszego regulaminu.
6. Osoby niepełnoletnie mogą uczestniczyć w wydarzeniach wyłącznie po pisemnym zaakceptowaniu wymogów zawartych w niniejszym regulaminie, przez opiekuna prawnego.
7. Uczestnik zajęć ruchowych ćwiczy tylko z własnymi przyborami, przedmiotami (np. mata do ćwiczeń).
8. Przybory wykorzystywane podczas zajęć są dokładnie czyszczone lub dezynfekowane.
9. W jednej ławce / przy jednym stoliku siedzi jeden uczestnik, a odległości między ławkami / stolikami wynoszą minimum 1,5 metra.
10. W wydarzeniach grupowych / zespołowych odległość między uczestnikami wynosi minimum 2 metry.
11. Należy zapewnić taką organizację pracy i koordynację, która utrudni stykanie się ze sobą poszczególnych grup uczestników.
12. Uczestnicy, którzy przychodzą na wydarzenia, muszą przed wejściem do budynku zdjąć maseczkę i schować ją w plecaku / torbie. Podczas wydarzeń mogą używać tylko nowych, czystych maseczek.
13. Osoby nieprzestrzegające postanowień niniejszego regulaminu będą wykluczone z uczestnictwa w wydarzeniach.

 

Organizator:

teatrCHOREA logo color

 

Dofinansowano w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.

LOGO niepodegla IAMEN COLOR



Partnerzy:

LOGO LES KURBAS 2         uniwersytet lwowski          fabryka sztuki

 

 

x
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o wydarzeniach Teatru Chorea zarejestruj się.