Premiera spektaklu "Sczeźli"

Premiera spektaklu "Sczeźli"

30.10.2007
AOIA, Łódź

Zapraszamy na premierę spektaklu "Sczeźli" Teatru CHOREA, w reżyserii Pawła Passiniego, do Akademickiego Ośrodka Inicjatyw Artystycznych w Łodzi.

data: 30 października 2007
miejsce: Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych w Łodzi

 

Obecność i recepcja pracy Tadeusza Kantora w Polsce dotyczy niemal wyłącznie jego prac plastycznych i spektakli. Trzeba jednak pamiętać, że Kantor stworzył niezwykle bogaty i ciekawy kosmos tekstów. Fascynująca jest ich warstwa literacka. Dzięki autotematyzmowi, bezwzględnym wiwisekcjom, jakich dokonuje Kantor i przede wszystkim niezwykłej uczciwości, z jaką są przeprowadzane, obcujemy z niepowtarzalnym świadectwem procesu twórczego samego w sobie: z jego dynamiką, manowcami, zmaganiem się, klęską i świetnością. Z tego kosmosu reżyser Paweł Passini wybrał zjawisko śmierci, a właściwie sfery śmierci - jak to nazywa Kantor - i jej nieoczekiwanego sąsiedztwa, jakim jest dzieciństwo. To ostatnie rozumiane jest nie tylko jako czas historyczny, element przeszłości, ale również, a może przede wszystkim jako kondycja ludzka - afirmatywny i naiwny stosunek do świata, obcowanie z wyobrażonym na równi z rzeczywistym, swobodna i nieograniczona kreacja, a także incydenty wymykania się jej tworów spod kontroli. Sferę dzieciństwa w spektaklu stanowić będą inspiracje twórczością Brunona Schulza. W tym zestawieniu uderza niezwykła zbieżność metaforyki i pól zainteresowań obu artystów. Dzieciństwo usytuowane w świecie schulzowskich opowiadań, staje się upragnioną arkadią, złotym wiekiem - do którego nieustannie odwołuje się Kantor.

Reżyseria, muzyka i scenariusz: Paweł Passini
Występują: Tomasz Rodowicz, Iga Załęczna, Katarzyna Tadeusz, Zenon Pies
Zdjęcia: Marcin Polak
Premiera: 30 października 2007, Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych w Łodzi

 

więcej

Premiera spektaklu "Śpiewy Eurypidesa"

Premiera spektaklu "Śpiewy Eurypidesa"

01.09.2007
Fabryka Sztuki w Łodzi

Zapraszamy na premierę spektaklu "Śpiewy Eurypidesa" Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi.

data: 1 września 2007
godzina: 19:00

miejsce: scena Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3

 

Kiedy z grupą Earthfall zamykaliśmy projekt "Bakkus" wiedziałem, że dla CHOREI to jeszcze nie koniec pracy z Eurypidesem i jego "Bachantkami". Wkrótce podjęliśmy ryzykowną próbę opowiedzenia tej wieloznacznej tragedii przy użyciu zupełnie innego klucza: wykorzystując wyłącznie partie chórów z "Bachantek" i ruch. Chór jest głównym bohaterem dramatu. Spektakl "Śpiewy Eurypidesa" jest więc przekładem antycznych chórów przez gest, taniec i pieśń, na teatr współczesny. Jest szukaniem nowego języka znaczeń w komunikacji ze światem - języka współczesnej chorei. W tym spektaklu gest i ruch są ekstremalne, a bachantki w swojej pasji i uniesieniu łamią granice grawitacji. Tekst antycznej greki zderza się ze świetnym polskim tłumaczeniem Jerzego Łanowskiego, dzisiejsza muzyka Macieja Rychłego z bachicznym akordem starożytności.

Tematem "Śpiewów Eurypidesa" są wyłaniające się z chóru kobiety - bachantki, które w zbiorowym uniesieniu sięgają do tego, co w człowieku najbardziej intymne i skrywane, ale w dewocyjnej ekstazie może być groźne i prowadzić do zbrodni, zarówno 2,5 tysiąca lat temu jak i dziś. Pieśni uruchamiają ciemne emocje - energie, które przy podejrzanej obecności Dionizosa, prowokują zdegradowany rytuał. Dwuznaczny obrzęd zwieńczony samosądem na odmieńcu próbującym zbyt odważnie przekroczyć społeczne tabu. Dionizos nie zapowiada tu nowego życia – podsuwa jedynie argumenty, by wskazać kozła ofiarnego.

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Maciej Rychły
Opracowanie muzyczne i prowadzenie chóru: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: CHOREA
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Wizualizacje: Paweł Passini
Kostiumy: Weselina Nikołow
Obsada premierowa: Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Dorota Porowska, Katarzyna Tadeusz, Anna Bogdanowicz, Janusz Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Tomasz Rodowicz, Arkadiusz Rogoziński
Obsada od 4 lipca 2009: Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Małgorzata Lipczyńska, Dorota Porowska, Katarzyna Tadeusz, Elina Toneva, Janusz Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Tomasz Rodowicz
Premiera: 1 września 2007, scena Fabryki Sztuki w Łodzi

 

więcej

Manewry Patriotyczne

Manewry Patriotyczne

25.03.2007 do 22.11.2009
Teatr CHOREA

Zapraszamy na Manewry Patriotyczne - projekt realizowany przez Teatr CHOREA w latach 2007-2009, penetrujący i ożywiający sferę narodowych wartości.

 

Kalendarium Manewrów Patriotycznych:

2007
25 marca - Manewry Patriotyczne I: "Zamknięty jestem w kulę kryształową" / Słowacki / Małysz
22 kwietnia - Manewry Patriotyczne II: "Ręce przecz od moich bajek!!!" / Tuwim / Brzechwa
20 maja - Manewry Patriotyczne III: "Fortepian Chopina" / Chopin / Norwid 

2008
4 maja - Manewry Patriotyczne IV: "Konstutuujemy" / Kołłątaj / Rejtan / Konstytucja
28-29 czerwca - Manewry Patriotyczne V: "My, dzieci Wyspy" / Wyspiański / Akcja uliczna // "Odpoczywanie" / spektakl, reż. Paweł Passini
21 września - Manewry Patriotyczne VI: "Gry [w] Pana Cogito" / spektakl, reż. Tomasz Rodowicz // "Drugi pokój" / spektakl, reż. Paweł Passini
5 października - Manewry Patriotyczne VII: "Czy tamuzykakocia?" / Lutosławski / spektakl - koncert - instalacja
11 listopada - Manewry Patriotyczne VIII: "Nie_odległość - położenie listopadowe"

2009
1 września - "Jawne komplety - (nie) przerwana lekcja" / akcja w Warszawie, zorganizowana przez Pawła Passiniego, z udziałem Tomasza Rodowicza i Marii Porzyc
13 września - Manewry Patriotyczne IX: "Amerykański sen" / Niemcewicz / Norwid / Gombrowicz
4 października - Manewry Patriotyczne X: "Kukła polska" / Schulz / Brzechwa / Lem / Kantor / happening - instalacja
22 listopada - Manewry Patriotyczne XI: "Całe moje życie" / Reymont odbiera Nobla / happening - instalacja - koncert

Manewry Patriotyczne to działanie artystyczne w miejskiej przestrzeni publicznej, mające charakter happeningu z udziałem użytkowników tej przestrzeni. Ich celem jest przywrócenie spontanicznego, euforycznego, i w pełni pokojowego manifestowania swojego patriotyzmu, przejawiającego się poprzez uwielbienie i wspólne przeżywanie treści, idei i bohaterów będących częścią naszego narodowego dziedzictwa.

Projekt Manewry Patriotyczne zakłada cykliczne wydarzenia na terenie Łodzi i dotyczy zbiorowych interpretacji wybranych fragmentów literatury polskiej w przestrzeni publicznej, w różnych, znaczących miejscach miasta. Główną ideą projektu jest jego otwartość i masowe uczestnictwo mieszkańców. Punktem kulminacyjnym każdego wydarzenia jest wspólny krzyk. Krzyczymy fragment wybranego wcześniej, często powszechnie znanego tekstu, który staje się osią ulicznego działania, odbija się echem w granym wieczorem koncercie, lub pojawia w prezentowanym spektaklu. Wybrane wydarzenia transmitowane są w Sieci. Krzyczany tekst słyszalny jest w promieniu kilku ulic, w mieszkaniach, sklepach, restauracjach i innych miejskich przestrzeniach.

"Impulsem dla naszych działań w ramach Manewrów Patriotycznych było szukanie wspólnej płaszczyzny spotkania artystów i ich odbiorców w procesie twórczym. Naprawdę zdarza się to niesłychanie rzadko. Badanie sfery narodowego patosu i przesuwanie jej w przestrzeń chaosu, nieuporządkowania i twórczej anarchii, skutkuje przebudzeniem się obu stron. I obu półkul.
Kryzys pojęcia „patriotyzm” wynika ze wstydu. Jest bezpośrednim skutkiem sposobu, w jaki patrzymy na siebie na ulicy, w pociągu i w poczekalni na zagranicznym lotnisku. Jest dręczącą nas obawą przed śmiesznością, strachem przed „kichą”, kompromitacją, i przed samotnością. Potęguje go wszechobecna w życiu publicznym agresja, która, mając zwiększyć jego atrakcyjność i sztucznie wzmóc łaknienie jego odbiorców, zamiast tego odbiera im poczucie godności i gotowość do otwartości wobec drugiego człowieka. A przede wszystkim nieznośnie ogłupia. Nagłe, radykalne zaistnienie działania performatywnego w przestrzeni publicznej przywraca jej użytkownikom świadomość jej wspólnotowej natury." (Paweł Passini)

Scenariusz i reżyseria: Paweł Passini
Scenografia: Paweł Korbus
Koordynacja: Katarzyna Tadeusz

 

więcej

Spektakl "Taniec Lasu" w Warszawie

Spektakl "Taniec Lasu" w Warszawie

24-26.11.2006
Teatr Montownia, Warszawa

Zapraszamy na pokazy spektaklu "Taniec lasu" stworzonego we współpracy Teatru CHOREA i Teatru Limen, w reżyserii Kana Katsury, w Teatrze Montownia w Warszawie.

data: 24, 26 listopada 2006
miejsce: Teatr Montownia, Warszawa

 

Ten nowatorski spektakl łączy doświadczenia i metody pracy wybitnych twórców, badaczy i artystów - Kana Katsury i Tomasza Rodowicza. Obydwaj są prawdziwymi mistrzami - magikami ruchu i dźwięku. Mają na swoim koncie liczne, zrealizowane projekty, wielokrotnie byli nagradzani za swoje osiągnięcia. W projekcie biorą także udział tancerze Butoh związani z teatrem Limen z Warszawy oraz artyści Teatru CHOREA.

Butoh nazywany Tańcem Ciemności powstał w Japonii na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych, jako opozycyjna wobec obowiązujących wzorów europejskich i amerykańskich, forma teatru tańca współczesnego. Choreografia Kana Katsury realizującego ideę globalnego Butoh i udział CHOREI, powołującej do życia formę współczesną, inspirowaną estetyką grecką, to wyjątkowe zdarzenie artystyczne.

Po raz pierwszy efekty wspólnej pracy nad przedsięwzięciem zostały pokazane we wrześniu 2006 roku w ramach Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Działanie cieszyło się dużym zainteresowaniem, obydwa przedstawienia zgromadziły kilkuset widzów. Kan Katsura tak bardzo zaangażował się w pracę przy Tańcu Lasu, że zdecydował się zatańczyć porywające solo. Tomasz Rodowicz po raz kolejny udowadnia, że jak sam mówi, teatr jest dzisiaj tą ostatnią przestrzenią, w której możliwe jest bliskie, bezpośrednie spotkanie z drugim człowiekiem, gdzie rzeczy dzieją się naprawdę.

Twórcy: Teatr CHOREA, Teatr Limen, Kan Katsura
Reżyseria: Kan Katsura
Muzyka: Tomasz Rodowicz, CHOREA
Choreografia: Kan Katsura
Obsada: Beata Ciecierska-Zajdel, Gabriela Daris, Wioletta Małecka, Sylwia Hanff, Małgorzata Lipczyńska, Floriana Lombardo, Ofelia Izabela Śliwa, Elina Toneva, Iwona Wojnicka, Janusz Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Krzysztof Jerzak, Paweł Korbus, Maciej Maciaszek, Massimo Pierani, Łukasz Wójcicki
Premiera: 11-13 września 2006, Festiwal Skrzyżowanie Kultur, Warszawa

 

więcej

Spektakl "Bakkus" w Łodzi

Spektakl "Bakkus" w Łodzi

21.11.2006
AOIA, Łódź

Zapraszamy na pokazy spektaklu "Bakkus", stworzonego we współpracy Teatru CHOREA i grupy Earthfall, w Akademickim Ośrodku Inicjatyw Artystycznych w Łodzi.

data: 21 listopada 2006 
godzina: 18:00, 20:30
miejsce: Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych w Łodzi

 

Projekt teatralny "Bakkus", oparty na motywach "Bachantek" Eurypidesa jest trzecią częścią trylogii realizowanej wspólnie przez polski i walijski teatr - Stowarzyszenie Teatralne CHOREA i teatr Earthfall. We współpracy tych grup nigdy nie chodziło o rekonstrukcję, stylizację, parafrazę lub cytat z Antyku, ale zawsze o esencjalne pytanie o tożsamość kulturową, etyczną i społeczną mieszkańca wielkiej europejskiej metropolii XXI wieku. Antyk jest jak lustro, dzięki któremu przyglądamy się najbardziej dotkliwym sprawom naszej współczesności ze zbawiennym dystansem. Tym razem wynikiem współpracy CHOREI i Earthfall jest spektakl "Bakkus", dla którego punktem wyjścia jest wola głębszej penetracji gwałtownych przemian kulturowych i społecznych, których jesteśmy świadkami oraz przemożne poczucie bycia na rozstaju dotychczasowej drogi i konieczności szukania nowego języka dla teatru. Czy Antyk może dać nam odpowiedź na podstawowe pytania współczesności? Przez współpracę CHOREI i Earthfall konsekwentnie kontynuujemy budowanie mostu pomiędzy Antykiem a dniem dzisiejszym, ponieważ jesteśmy przekonani, że napięcie pomiędzy tym, co najstarsze w naszym dziedzictwie kulturowym, a tym, co najbardziej współczesne, otwiera dla teatru nowe perspektywy. W Bakkusie znów zderzamy radykalny ruch tańca współczesnego, słowo mówione, chóralny śpiew zaczerpnięty z antycznego tekstu Bachantek i jazz-rockową muzykę wykonywaną na żywo, aby to zestawienie kultur dało interesującą i dynamiczną kombinację.

Eurypides pisał "Bachantki" już na wygnaniu, w odległej od Aten Macedonii, jako zwieńczenie swojej twórczości. Odczytujemy w tym dramacie przestrogę przed konfliktem prawa i religii, przed fanatyzmem z jednej strony i nadużyciami władzy z drugiej, kryzysem wartości i grozą odpowiedzialności zbiorowej. Dionizos/Bakkus jest w tym spektaklu manipulatorem, charyzmatycznym przywódcą po przejściach, który chciałby grać rolę boga.

Twórcy: Teatr CHOREA, Earthfall
Reżyseria: Jessica Cohen, Jim Ennis, Tomasz Rodowicz
Muzyka: Maciej Rychły, Roger Mills, Paul Wigens
Choreografia: Jessica Cohen
Obsada: Susanne Firth, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Dorota Porowska, Izabela Śliwa, Elina Toneva, Roger Mills, Gerald Tyler, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Tomasz Rodowicz, Paul Wigens
Premiera: 03 listopada 2006 (Teatr Brycheiniog, Brecon, Walia), 17 listopada 2006 (Teatr Współczesny, Wrocław, Polska)

 

więcej

Polska premiera spektaklu "Bakkus"

Polska premiera spektaklu "Bakkus"

17.11.2006
Teatr Współczesny we Wrocławiu

Zapraszamy na polską premierę spektaklu "Bakkus", stworzonego we współpracy Teatru CHOREA i grupy Earthfall, w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu.

data: 17 listopada 2006 
miejsce: Teatr Współczesny, Wrocław

 

Projekt teatralny "Bakkus", oparty na motywach "Bachantek" Eurypidesa jest trzecią częścią trylogii realizowanej wspólnie przez polski i walijski teatr - Stowarzyszenie Teatralne CHOREA i teatr Earthfall. We współpracy tych grup nigdy nie chodziło o rekonstrukcję, stylizację, parafrazę lub cytat z Antyku, ale zawsze o esencjalne pytanie o tożsamość kulturową, etyczną i społeczną mieszkańca wielkiej europejskiej metropolii XXI wieku. Antyk jest jak lustro, dzięki któremu przyglądamy się najbardziej dotkliwym sprawom naszej współczesności ze zbawiennym dystansem. Tym razem wynikiem współpracy CHOREI i Earthfall jest spektakl "Bakkus", dla którego punktem wyjścia jest wola głębszej penetracji gwałtownych przemian kulturowych i społecznych, których jesteśmy świadkami oraz przemożne poczucie bycia na rozstaju dotychczasowej drogi i konieczności szukania nowego języka dla teatru. Czy Antyk może dać nam odpowiedź na podstawowe pytania współczesności? Przez współpracę CHOREI i Earthfall konsekwentnie kontynuujemy budowanie mostu pomiędzy Antykiem a dniem dzisiejszym, ponieważ jesteśmy przekonani, że napięcie pomiędzy tym, co najstarsze w naszym dziedzictwie kulturowym, a tym, co najbardziej współczesne, otwiera dla teatru nowe perspektywy. W Bakkusie znów zderzamy radykalny ruch tańca współczesnego, słowo mówione, chóralny śpiew zaczerpnięty z antycznego tekstu Bachantek i jazz-rockową muzykę wykonywaną na żywo, aby to zestawienie kultur dało interesującą i dynamiczną kombinację.

Eurypides pisał "Bachantki" już na wygnaniu, w odległej od Aten Macedonii, jako zwieńczenie swojej twórczości. Odczytujemy w tym dramacie przestrogę przed konfliktem prawa i religii, przed fanatyzmem z jednej strony i nadużyciami władzy z drugiej, kryzysem wartości i grozą odpowiedzialności zbiorowej. Dionizos/Bakkus jest w tym spektaklu manipulatorem, charyzmatycznym przywódcą po przejściach, który chciałby grać rolę boga.

Twórcy: Teatr CHOREA, Earthfall
Reżyseria: Jessica Cohen, Jim Ennis, Tomasz Rodowicz
Muzyka: Maciej Rychły, Roger Mills, Paul Wigens
Choreografia: Jessica Cohen
Obsada: Susanne Firth, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Dorota Porowska, Izabela Śliwa, Elina Toneva, Roger Mills, Gerald Tyler, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Tomasz Rodowicz, Paul Wigens
Premiera: 03 listopada 2006 (Teatr Brycheiniog, Brecon, Walia), 17 listopada 2006 (Teatr Współczesny, Wrocław, Polska)

 

więcej

Spektakle przedpremierowe "Bakkus" w Warszawie

Spektakle przedpremierowe "Bakkus" w Warszawie

14-15.11.2006
Fabryka Trzciny, Warszawa

Zapraszamy na przedpremierowe pokazy spektaklu "Bakkus", stworzonego we współpracy Teatru CHOREA i grupy Earthfall, w Fabryce Trzciny w Warszawie.

data: 14, 15 listopada 2006 
miejsce: Fabryka Trzciny, Warszawa

 

Projekt teatralny "Bakkus", oparty na motywach "Bachantek" Eurypidesa jest trzecią częścią trylogii realizowanej wspólnie przez polski i walijski teatr - Stowarzyszenie Teatralne CHOREA i teatr Earthfall. We współpracy tych grup nigdy nie chodziło o rekonstrukcję, stylizację, parafrazę lub cytat z Antyku, ale zawsze o esencjalne pytanie o tożsamość kulturową, etyczną i społeczną mieszkańca wielkiej europejskiej metropolii XXI wieku. Antyk jest jak lustro, dzięki któremu przyglądamy się najbardziej dotkliwym sprawom naszej współczesności ze zbawiennym dystansem. Tym razem wynikiem współpracy CHOREI i Earthfall jest spektakl "Bakkus", dla którego punktem wyjścia jest wola głębszej penetracji gwałtownych przemian kulturowych i społecznych, których jesteśmy świadkami oraz przemożne poczucie bycia na rozstaju dotychczasowej drogi i konieczności szukania nowego języka dla teatru. Czy Antyk może dać nam odpowiedź na podstawowe pytania współczesności? Przez współpracę CHOREI i Earthfall konsekwentnie kontynuujemy budowanie mostu pomiędzy Antykiem a dniem dzisiejszym, ponieważ jesteśmy przekonani, że napięcie pomiędzy tym, co najstarsze w naszym dziedzictwie kulturowym, a tym, co najbardziej współczesne, otwiera dla teatru nowe perspektywy. W Bakkusie znów zderzamy radykalny ruch tańca współczesnego, słowo mówione, chóralny śpiew zaczerpnięty z antycznego tekstu Bachantek i jazz-rockową muzykę wykonywaną na żywo, aby to zestawienie kultur dało interesującą i dynamiczną kombinację.

Eurypides pisał "Bachantki" już na wygnaniu, w odległej od Aten Macedonii, jako zwieńczenie swojej twórczości. Odczytujemy w tym dramacie przestrogę przed konfliktem prawa i religii, przed fanatyzmem z jednej strony i nadużyciami władzy z drugiej, kryzysem wartości i grozą odpowiedzialności zbiorowej. Dionizos/Bakkus jest w tym spektaklu manipulatorem, charyzmatycznym przywódcą po przejściach, który chciałby grać rolę boga.

Twórcy: Teatr CHOREA, Earthfall
Reżyseria: Jessica Cohen, Jim Ennis, Tomasz Rodowicz
Muzyka: Maciej Rychły, Roger Mills, Paul Wigens
Choreografia: Jessica Cohen
Obsada: Susanne Firth, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Dorota Porowska, Izabela Śliwa, Elina Toneva, Roger Mills, Gerald Tyler, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Tomasz Rodowicz, Paul Wigens
Premiera: 03 listopada 2006 (Teatr Brycheiniog, Brecon, Walia), 17 listopada 2006 (Teatr Współczesny, Wrocław, Polska)

 

więcej

Premiera spektaklu "Wiatr w sosnach"

Premiera spektaklu "Wiatr w sosnach"

10.11.2006
Teatr Nowy w Łodzi

Zapraszamy na premierę spektaklu "Wiatr w sosnach" Teatru CHOREA, w reżyserii Igi Załęcznej, do Teatru Nowego w Łodzi.

data: 10 listopada 2006
miejsce: Teatr Nowy w Łodzi

 

"Wiatr w sosnach", dramat należący do repertuaru teatru Nō, opowiada o miłości dwóch sióstr do jednego mężczyzny. Odejście i nagła śmierć kochanka narusza doskonały kształt relacji między bohaterkami. Kobietom pozostaje jedynie istnienie wobec braku, pustki. Z czasem sposobem funkcjonowania staje się ciągłe wspominanie, życie na granicy przeszłości. Jedyny kontakt z teraźniejszością mogą mieć poprzez ciało – materię, która, póki żyje, jest bezlitosnym dowodem „tu i teraz”. Ciało, fizyczny akt staje się próbą powrotu do teraźniejszości, możliwością ponownego jej odczuwania. Bliźniaczo podobną historią jest opowieść o losach królowej Laodamii z dramatu Stanisława Wyspiańskiego Protesilas i Laodamia. Bohaterka utworu, nie mogąc pogodzić się ze śmiercią swego męża, odprawia na jego grobie pogański obrządek zaduszny, aby zwabić zmarłego z zaświatów. Uwolnienie od pięknej, ale dręczącej przeszłości odbywa się przez doświadczenie śmierci. Po pierwsze przez kontakt ze zmarłym, a po drugie w akcie samounicestwienia. Laodamia zyskuje spokój, zaprzeczając życiu. Myślom, dawno już zagubionym w nieprzerwanym wspominaniu, oddaje martwe ciało. Historie kobiet, o których mówi spektakl, to historie desperackich prób powrotów do siebie, do „ja”, które jest oswojone i bezpieczne. To opowieść o potrzebie przerwania krzyku, który od tak dawna wydobywa się z gardła, że staje się jedynym głosem ludzkim.

Reżyseria: Iga Załęczna
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Sebastian Klim, Maciej Maciaszek, Łukasz Wójcicki 
Choreografia: Anna Bogdanowicz, Iga Załęczna 
Obsada: Anna Bogdanowicz, Iga Załęczna
Premiera: 10 listopada 2006, Teatr Nowy w Łodzi

 

więcej

Walijska premiera spektaklu "Bakkus"

Walijska premiera spektaklu "Bakkus"

03-08.11.2006
Brecon, Ceredigion, Milford Haven

Zapraszamy na walijską premierę spektaklu "Bakkus", stworzonego we współpracy Teatru CHOREA i grupy Earthfall, do Teatru Brycheiniog, w Brecon, w Walii, oraz na pokazy spektaklu w Teatrze Felinfach w Ceredigion oraz w Torch Theatre w Milford Haven.

data: 03 listopada 2006
miejsce: Teatr Brycheiniog, Brecon

data: 6 listopada 2006
miejsce: Teatr Felinfach, Ceredigion

data: 8 listopada 2006
miejsce: Torch Theatre, Milford Haven

 

Projekt teatralny "Bakkus", oparty na motywach "Bachantek" Eurypidesa jest trzecią częścią trylogii realizowanej wspólnie przez polski i walijski teatr - Stowarzyszenie Teatralne CHOREA i teatr Earthfall. We współpracy tych grup nigdy nie chodziło o rekonstrukcję, stylizację, parafrazę lub cytat z Antyku, ale zawsze o esencjalne pytanie o tożsamość kulturową, etyczną i społeczną mieszkańca wielkiej europejskiej metropolii XXI wieku. Antyk jest jak lustro, dzięki któremu przyglądamy się najbardziej dotkliwym sprawom naszej współczesności ze zbawiennym dystansem. Tym razem wynikiem współpracy CHOREI i Earthfall jest spektakl "Bakkus", dla którego punktem wyjścia jest wola głębszej penetracji gwałtownych przemian kulturowych i społecznych, których jesteśmy świadkami oraz przemożne poczucie bycia na rozstaju dotychczasowej drogi i konieczności szukania nowego języka dla teatru. Czy Antyk może dać nam odpowiedź na podstawowe pytania współczesności? Przez współpracę CHOREI i Earthfall konsekwentnie kontynuujemy budowanie mostu pomiędzy Antykiem a dniem dzisiejszym, ponieważ jesteśmy przekonani, że napięcie pomiędzy tym, co najstarsze w naszym dziedzictwie kulturowym, a tym, co najbardziej współczesne, otwiera dla teatru nowe perspektywy. W Bakkusie znów zderzamy radykalny ruch tańca współczesnego, słowo mówione, chóralny śpiew zaczerpnięty z antycznego tekstu Bachantek i jazz-rockową muzykę wykonywaną na żywo, aby to zestawienie kultur dało interesującą i dynamiczną kombinację.

Eurypides pisał "Bachantki" już na wygnaniu, w odległej od Aten Macedonii, jako zwieńczenie swojej twórczości. Odczytujemy w tym dramacie przestrogę przed konfliktem prawa i religii, przed fanatyzmem z jednej strony i nadużyciami władzy z drugiej, kryzysem wartości i grozą odpowiedzialności zbiorowej. Dionizos/Bakkus jest w tym spektaklu manipulatorem, charyzmatycznym przywódcą po przejściach, który chciałby grać rolę boga.

Twórcy: Teatr CHOREA, Earthfall
Reżyseria: Jessica Cohen, Jim Ennis, Tomasz Rodowicz
Muzyka: Maciej Rychły, Roger Mills, Paul Wigens
Choreografia: Jessica Cohen
Obsada: Susanne Firth, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Dorota Porowska, Izabela Śliwa, Elina Toneva, Roger Mills, Gerald Tyler, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Tomasz Rodowicz, Paul Wigens
Premiera: 03 listopada 2006 (Teatr Brycheiniog, Brecon, Walia), 17 listopada 2006 (Teatr Współczesny, Wrocław, Polska)

 

więcej

Premiera spektaklu "Taniec lasu"

Premiera spektaklu "Taniec lasu"

11-13.09.2006
Skrzyżowanie Kultur w Warszawie

Zapraszamy na premierę spektaklu "Taniec lasu" stworzonego we współpracy Teatru CHOREA i Teatru Limen, w reżyserii Kana Katsury, w ramach Festiwalu Skrzyżowanie Kultur w Warszawie.

data: 11-13 września 2006
miejsce: Festiwal Skrzyżowanie Kultur, Warszawa

 

Ten nowatorski spektakl łączy doświadczenia i metody pracy wybitnych twórców, badaczy i artystów - Kana Katsury i Tomasza Rodowicza. Obydwaj są prawdziwymi mistrzami - magikami ruchu i dźwięku. Mają na swoim koncie liczne, zrealizowane projekty, wielokrotnie byli nagradzani za swoje osiągnięcia. W projekcie biorą także udział tancerze Butoh związani z teatrem Limen z Warszawy oraz artyści Teatru CHOREA.

Butoh nazywany Tańcem Ciemności powstał w Japonii na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych, jako opozycyjna wobec obowiązujących wzorów europejskich i amerykańskich, forma teatru tańca współczesnego. Choreografia Kana Katsury realizującego ideę globalnego Butoh i udział CHOREI, powołującej do życia formę współczesną, inspirowaną estetyką grecką, to wyjątkowe zdarzenie artystyczne.

Po raz pierwszy efekty wspólnej pracy nad przedsięwzięciem zostały pokazane we wrześniu 2006 roku w ramach Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Działanie cieszyło się dużym zainteresowaniem, obydwa przedstawienia zgromadziły kilkuset widzów. Kan Katsura tak bardzo zaangażował się w pracę przy Tańcu Lasu, że zdecydował się zatańczyć porywające solo. Tomasz Rodowicz po raz kolejny udowadnia, że jak sam mówi, teatr jest dzisiaj tą ostatnią przestrzenią, w której możliwe jest bliskie, bezpośrednie spotkanie z drugim człowiekiem, gdzie rzeczy dzieją się naprawdę.

Twórcy: Teatr CHOREA, Teatr Limen, Kan Katsura
Reżyseria: Kan Katsura
Muzyka: Tomasz Rodowicz, CHOREA
Choreografia: Kan Katsura
Obsada: Beata Ciecierska-Zajdel, Gabriela Daris, Wioletta Małecka, Sylwia Hanff, Małgorzata Lipczyńska, Floriana Lombardo, Ofelia Izabela Śliwa, Elina Toneva, Iwona Wojnicka, Janusz Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Krzysztof Jerzak, Paweł Korbus, Maciej Maciaszek, Massimo Pierani, Łukasz Wójcicki
Premiera: 11-13 września 2006, Festiwal Skrzyżowanie Kultur, Warszawa

 

więcej

Archiwum

x
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o wydarzeniach Teatru Chorea zarejestruj się.