Amerykańska premiera spektaklu "Tov/Dobro"

Amerykańska premiera spektaklu "Tov/Dobro"

18.03.2010
Disney/Callarts Theatre RedCat, Los Angeles

Zapraszamy na amerykańską premierę spektaklu "Tov/Dobro", stworzonego we współpracy Rosanna Gamson World Wide i Teatru CHOREA, do Disney/Callarts Theatre - RedCat w Los Angeles, USA.

data: 18 marca 2010
miejsce: Disney/Callarts Theatre - RedCat, Los Angeles, USA

 

Spektakl Rosanny Gamson i Teatru CHOREA to dramat taneczno-muzyczny osnuty wokół historii tarpanów - wymarłej rasy dzikich koni, która została genetycznie zrekonstruowana w latach trzydziestych XX wieku w Niemczech. Inicjatywa ta zbiegła się w czasie z hitlerowskim planem eksterminacji Żydów i „oczyszczenia rasowego” Europy. Amerykańska choreograf wykorzystała tę opowieść jako metaforę regeneracji, odnosząc ją do własnych polsko-żydowskich korzeni i burzliwych losów jej przodków. Byli oni polskimi Żydami ze Szczecina. Handlowali solą, wożąc ją na małych konikach. Tytuł „Tov” pochodzi od zwrotu: „Gamzu l’tovah” (“To także jest dla dobra”) - ulubionego powiedzenia jednego z przodków reżyserki, nauczyciela Talmudu Nachum Ish Gamzu, który odnajdywał boską dłoń nawet w najtragiczniejszych okolicznościach. Nie jest to jednak spektakl o Holokauście. Nie dotyczy też historii jednej nacji. Mieszają się w nim słowa i pieśni w języku polskim, angielskim, jidysz, bułgarskim, hebrajskim i niemieckim. To sugestywny dramat taneczny, w którym przeplata się intensywny ruch i taniec, słowo mówione, przejmujący śpiew i muzyka. To sztuka o przetrwaniu, o ludziach, którzy wyszli skądś dokąd nie mogą wrócić, więc ciągle gdzieś idą.

„Żydzi mogą w tym spektaklu widzieć żydowskie dzieło, lecz Żydzi, naziści czy nawet Bóg nigdy się w nim nie pojawiają. Jest to opowieść o mojej rodzinie, ale to tylko otwiera kontekst do dalszych poszukiwań. Czym są historie, które wciąż powtarzamy? W  końcowym rozliczeniu - co przekazujemy? Ostatecznie trwamy, idziemy naprzód, jedno pokolenie za drugim. Dlatego moja córka Delilah pojawia się w sztuce. Moim zdaniem najlepszą rzeczą, jaką mogę powiedzieć jest to, iż istnieje ciągłość”.
Rosanna Gamson

W czerwcu 2009 w Łodzi odbyła się sesja międzynarodowych warsztatów teatralnych CHOREI „Alfabety sceny”. Było to pierwsze spotkanie i początek współpracy między CHOREĄ a choreografką Rosanną Gamson z Los Angeles. W styczniu 2010 grupa teatralna Rosanna Gamson/World Wide zaprosiła CHOREĘ do współpracy przy realizacji projektu “Tov/Good”. Tomasz Rodowicz, Elina Toneva, Dominika Krzyżanowska i Tomasz Krzyżanowski przeprowadzili w Los Angeles sesję pracy dla amerykańskich aktorów i tancerzy. 9 stycznia 2010 w Teatrze REDCAT w Los Angeles odbył się pokaz podsumowujący warsztat oraz prezentacja technik pracy CHOREI. Jednocześnie artyści CHOREI uczestniczyli w próbach spektaklu “Tov”. Zadaniem CHOREI było wprowadzenie do spektaklu muzyki wykonywanej na żywo oraz związanego z nią ruchu, umuzycznienie tancerzy i otworzenie im głosów, a także stworzenie postaci, które dopełnić miały zarysowane napięcia i obrazy. Premiera spektaklu „Tov” odbyła się 18 marca 2010 w REDCAT Theater w Los Angeles.

Twórcy: Rosanna Gamson Word Wide, Teatr CHOREA
Reżyseria i choreografia: Rosanna Gamson
Muzyka: Fryderyk Chopin, Controlled Bleeding, Stuart Dempster, Michael Galasso, Godspeed You! Black Emperor
Kierownictwo muzyczne i aranżacje muzyki tradycyjnej: Tomasz Krzyżanowski
TD/FM: Remigiusz Ristok
Obsada: Adrian Bartczak, Suna Lavinia Findikoglu, Michał Gośliński (kontratenor), Paweł Grala (Pracownia Fizyczna), Rachel Butler-Green, Joanna Jaworska (Pracownia Fizyczna), Julia Jakubowska, Michalina Kobylińska, Tomasz Kowalski, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Małgorzata Lipczyńska, Carin Noland, Ula Parol (Pracownia Fizyczna), Tomasz Rodowicz, Elina Toneva, Alexandria Yalj
Premiera amerykańska: 18 marca 2010, Disney/Callarts Theatre - RedCat, Los Angeles, USA

 

plus

Teatr CHOREA w Los Angeles

Teatr CHOREA w Los Angeles

08-28.03.2010
Teatr RGGW, Los Angeles

Teatr CHOREA ponownie wyrusza do Kalifornii, gdzie będzie kontynuować współpracę z Teatrem Rosanna Gamson World Wide (RGWW) w Los Angeles (USA).

data: 8-28 marca 2010
miejsce: Teatr Rosanna Gamson World Wide, REDCAT - The Roy and Edna Disney/CalArts Theatre, Los Angeles, USA
więcej informacji: www.rosannagamsonworldwide.org / www.redcat.org

 

Na przełomie czerwca i maja 2009, w siedzibie Teatru CHOREA w Łodzi, miała miejsce tygodniowa sesja Międzynarodowych Warsztatów Teatralnych „Alphabets of the Stage”, prowadzonych przez Tomasza Rodowicza i aktorów CHOREI. Było to pierwsze spotkanie, a zarazem początek współpracy, między Teatrem CHOREA, a pochodzącą z Los Angeles, choreografką - Rosanną Gamson. 

W styczniu 2010 roku lider Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA – Tomasz Rodowicz, wraz z trojgiem aktorów Teatru: Eliną Tonevą, Dominiką Krzyżanowską Gorzkiewicz oraz Tomaszem Krzyżanowskim, odpowiadając na zaproszenie Rosanny Gamson, przeprowadzili w Los Angeles tygodniową sesję pracy dla amerykańskich aktorów i tancerzy. Warsztaty zakończone zostały pokazem pracy Teatru CHOREA.

9 stycznia 2010 roku, dzięki Teatrowi Rosanna Gamson World Wide i REDCAT, w Roy and Edna Disney/CalArts, aktorzy CHOREI zaprezentowali amerykańskiej publiczności oryginalną technikę swojej pracy, opartą o złożony materiał muzyczny, zaczerpnięty z tradycji antycznej Grecji oraz źródeł kultury bałkańskiej. Wykonali również część materiału muzycznego i wokalnego, który stworzyli i opracowali dla spektaklu "Tov / Dobro". W ciągu kolejnych dwóch tygodni CHOREA poprowadziła warsztaty przeznaczone dla grupy teatralnej Rosanny Gamson, współtworząc jej autorski spektakl "Tov / Dobro". CHOREA podczas warsztatów pokazała metody własnego treningu aktorskiego i treningu grupy teatralnej, opartego na intensywnych działaniach fizycznych, integralnie połączonych z muzyką, rytmem i śpiewem.

Spektakl Gamson i CHOREI to dramat taneczno-muzyczny,odnoszący się do historii tarpanów – wymarłej rasy eurazjatyckich dzikich koni, która została genetycznie zrekonstruowana w latach 30-tych XX wieku w Niemczech, poprzez krzyżowanie ras koni domowych. Amerykańska choreograf wykorzystała tą opowieść jako metaforę odnoszącą się do losów jej własnych polsko-żydowskich korzeni. Jej krewni byli polskimi Żydami, hodowcami koni ze Szczenina. „Tov” bierze swój tytuł od zwrotu: “Gamzu l’tovah” (“To także jest dla dobra”) - ulubionego powiedzenia jednego z przodków reżyserki, nauczyciela Talmudu Nachum Ish Gamzu, który odnajdywał Boską dłoń nawet w najtragiczniejszych okolicznościach.

Aktorzy CHOREI po raz drugi udali się do Los Angeles w marcu 2010 roku. Po trwających tydzień próbach, spektakl „Tov / Dobro” będzie miał swoją premierę 18 marca w REDCAT - The Roy and Edna Disney/CalArts Theatre. Do 27 marca 2010 artyści zagrają wspólnie 8 spektakli.

 

plus

Spektakl "Antygona" w Szczecinie

Spektakl "Antygona" w Szczecinie

05-07.03.2010
Teatr Kana, Szczecin

Zapraszamy na pierwsze poprwmierowe pokazy spektaklu "Antygona", w reżyserii Doroty Porowskiej, stworzonego we współpracy Teatru CHOREA i Teatru Kana, na scenie Teatru Kana, w Szczecinie.

data: 5, 6, 7 marca 2010
godzina: 20:00
miejsce: Teatr Kana, Szczecin

 

Spektakl “Antygona”, którego premiera odbyła się w październiku 2009 w Fabryce Sztuki w Łodzi, jest wynikiem kilkuletniej współpracy Teatru Kana i Teatru Chorea. Spektakl, będący swobodną adaptacją dramatu Sofoklesa, grany jest w dwóch językach: polskim i antycznej grece. Użycie języka starogreckiego, (w którym narzucone długości czasu artykulacji samogłosek i rozłożenie akcentów wymuszają specyficzny sposób wygłaszania tekstu) służy realizacji idei antycznej chorei - trój-jedni ruchu, słowa i śpiewu.

“Skutkiem precyzji i dobrze wykorzystanych możliwości - szczególnie wokalnych - jest ciekawa i nietuzinkowa propozycja. Grupa dokonuje przeglądu wielu form muzycznych, od pieśni quasi-operowej w wykonaniu intrygującej Bibianny Chimiak w roli Antygony (opera jest także skutkiem badań nad antyczną choreą) po pastisz klasycznego tańca hinduskiego. Zasada ta została wcielona konsekwentnie i z wyobraźnią, choć tak rozpracowanej “Antygonie” bliżej do teatralnego laboratorium antyku niż do pełnowymiarowego spektaklu.”
Monika Wasilewska

"Antygona"
Spektakl na podstawie Antygony Sofoklesa, w tłumaczeniu Stanisława Hebanowskiego

Twórcy: Teatr CHOREA, Teatr Kana
Reżyseria: Dorota Porowska
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: Zuzanna Adamkiewicz, Małgorzata Lipczyńska, Dorota Porowska, Adam Biedrzycki, Eliza Hołubowska
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Obsada premierowa: Bibianna Chimiak, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Dorota Porowska, Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Piotr Starzyński, David Sypniewski, Eliza Hołubowska
Obsada od 1 marca 2010: Bibianna Chimiak, Julia Jakubowska, Dorota Porowska, Hubert Domański, Piotr Starzyński, David Sypniewski, Eliza Hołubowska
Premiera: 24 października 2009, scena Fabryki Sztuki w Łodzi

Z ledwie poskramianą dionizyjską siłą na orchestrę, czyli rytualny plac taneczny, wkracza chór. Jest ciałem zbiorowym i wcieleniem duszy narodu. Dionizos – co wynika z samej natury teatru antycznego – przewodzi. Bóg rozpasania, szaleństwa, ekstatycznych wzlotów jest ujarzmiany przez system ścisłych zasad gramatycznych i stylistycznych języka. Wyjście chóru – parodos: podniesienie nogi, za chwilę przybicie stopą wypowiadanej i odtąd obowiązującej prawdy, zastygnięcie i oczekiwanie w niemym świadectwie dziania się.

“Analiza formalna chóru tragedii antycznej – jego mowy, gestu, strategii ruchu – zamknięta w formie muzycznej melorecytacji, jest tematem projektu artystycznego realizowanego od kilku lat wspólnie przez Teatr Kana ze Szczecina i Stowarzyszenie Teatralne CHOREA. Sięgnęliśmy po klasyczną tragedię. Tym razem postanowiliśmy przeprowadzić konsekwentnie myśl dramaturgiczną Sofoklesa. Może komuś poniższe deklaracje wydadzą się przewrotne, ale intencją naszą nie było nowe odczytanie, czyli nowatorska inscenizacja, ale wykonanie możliwie najbliższe oryginałowi. W naszej pracy dalecy jesteśmy od psychologizowania i dywagacji na temat słuszności postaw, tym bardziej, że kolejne pokolenia rodaków nadal sprawują sąd nad głównymi postaciami tego dramatu i zabieranie głosu w dyskusji na ten temat dawno stało się bezcelowe. Jedyne, co mi dzisiaj pozostaje, to przebijając się przez potok migotliwych słów, uzmysłowić sobie te wszystkie ołtarze, kaskady rytmów, opadające stopy, smutek widzów, zachodzące słońce i wędrówkę dźwięków w tamtym teatrze. Tak więc, jak w teatrze greckim, chór i aktorzy wyśpiewują swoje rozterki i uczucia. Prześlizgując się przez wiele konwencji tanecznych świata, tworzą coś na kształt kameralnej i tylko trochę wzniosłej opery. Śpiewom chóru w antycznej grece towarzyszy współczesna muzyka Tomasza Krzyżanowskiego, nawiązująca z Antykiem wyraźny, ostry dialog. Stworzyliśmy dzieło eklektyczne, więc niepoprawne, a wszystko po to, by choć trochę zbliżyć się do boskiego katharsis.”

Dorota Porowska

 

plus

Teatr CHOREA w Los Angeles

Teatr CHOREA w Los Angeles

04-16.01.2010
Teatr RGWW, Los Angeles

Teatr CHOREA wyrusza do Kalifornii, gdzie rozpocznie współpracę z Teatrem Rosanna Gamson World Wide (RGWW) w Los Angeles (USA).

data: 4 stycznia 2010 - 16 stycznia 2010
miejsce:
 Teatr Rosanna Gamson World Wide, Colburn School, REDCAT - The Roy and Edna Disney/CalArts Theatre, Los Angeles, USA
więcej informacji: www.rosannagamsonworldwide.org / www.redcat.org

 

Harmonogram wyjazdu:

4-8 stycznia 2010 
Warsztaty “Alphabets of The Stage” - dla studentów, zawodowych tancerzy i aktorów w Colburn School i REDCAT - The Roy and Edna Disney/CalArts Theatre

9 stycznia 2010
Prezentacja pracy Teatru CHOREA oraz pokaz pracy z udziałem uczestników warsztatów w REDCAT - The Roy and Edna Disney/ CalArts Theatre

11-16 stycznia 2010
Praca muzyczna i choreograficzna nad spektaklem "Tov / Dobro", w choreografii Rosanny Gamson, z udziałem aktorów Rosanna Gamson World Wide i Teatru CHOREA

 

Styczniowy wyjazd Teatru CHOREA do Kalifornii rozpoczyna współpracę Teatru CHOREA z Teatrem Rosanna Gamson World Wide (RGWW). Realizowane warsztaty oraz opracowanie muzyki do spektaklu “Tov / Dobro” to punkt wyjścia do kolejnych spotkań.

W czerwcu 2009 w Łodzi odbyła się sesja międzynarodowych warsztatów teatralnych CHOREI „Alfabety sceny”. Było to pierwsze spotkanie i początek współpracy między CHOREĄ a choreografką Rosanną Gamson z Los Angeles. W styczniu 2010 grupa teatralna Rosanna Gamson/World Wide zaprosiła CHOREĘ do współpracy przy realizacji projektu “Tov / Dobro”. Tomasz Rodowicz, Elina Toneva, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz i Tomasz Krzyżanowski przeprowadzą w Los Angeles sesję pracy dla amerykańskich aktorów i tancerzy. 9 stycznia 2010 w Teatrze REDCAT w Los Angeles odbędzie się pokaz podsumowujący warsztat oraz prezentacja technik pracy CHOREI. Jednocześnie artyści CHOREI będą uczestniczyli w próbach spektaklu “Tov / Dobro”. Zadaniem CHOREI jest wprowadzenie do spektaklu muzyki wykonywanej na żywo oraz związanego z nią ruchu, umuzycznienie tancerzy i otworzenie im głosów, a także stworzenie postaci, które dopełnić mają zarysowane napięcia i obrazy. Chorea ponownie odwiedzi Los Angeles w marcu 2010 i zagra w premierowych spektaklach, w jednym z głównych centrów kulturalnych miasta - w REDCAT - The Roy and Edna Disney/CalArts Theater. Premiera spektaklu „Tov” odbędzie się 18 marca 2010 w Los Angeles.

 

plus

Międzynarodowe Warsztaty "Ciało - Głos - Rytm" / Projekt DNA

Międzynarodowe Warsztaty "Ciało - Głos - Rytm" / Projekt DNA

17-21.11.2009
Teatr CHOREA, Projekt DNA

Zapraszamy na intensywne międzynarodowe warsztaty Teatru CHOREA "CIAŁO - GŁOS - RYTM", w Fabryce Sztuki w Łodzi, w ramach projektu DNA: Development of New Art.

data: 17-21 listopada 2009
miejsce: Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3 
prowadzenie: Tomasz Rodowicz oraz artyści Teatru CHOREA
warsztaty realizowane w ramach projektu DNA - Development of New Art
więcej informacji na stronie www.dna-project.eu

 

 

Warsztat Teatru CHOREA będzie intensywnym treningiem aktorskim, opartym na doświadczeniach Teatru CHOREA. Skoncentrujemy się na pracy z ciałem, głosem i rytmem oraz na poszukiwaniu możliwości używania przez aktora wszystkich tych środków jednocześnie. Warsztaty obejmą wymagający trening kondycyjny i sprawnościowy z elementami akrobatyki, pracę z ruchem scenicznym i elementami tańca, tworzenie choreografii opartych na nieparzystych formułach rytmicznych oraz pracę z głosem - od ćwiczeń oddechowych po niekonwencjonalne sposoby wykorzystania aparatu głosowego i naukę pieśni. Celem warsztatu będzie rozwijanie w obrębie grupy uczestników różnorodnego języka ekspresji i komunikacji oraz oryginalnych, nowatorskich form teatralnych.

CIAŁO
Każdy dzień rozpocznie intensywny trening fizyczny opracowany przez aktorów CHOREI. Następnym etapem będzie wprowadzenie elementów akrobatyki, w tym podstawy pracy z partnerem i przestrzenią, wzajemna uwaga, asekuracja, świadomość własnego ciała, świadomość grupy, współdziałanie z partnerem. Zajmiemy się też choreografią, która jest wynikiem wieloletnich studiów zespołu nad ikonografią antyczną, rysunkami przedstawionymi na ceramice, płaskorzeźbach i mozaikach antycznych. Na strukturach ruchowych wypracowanych przez uczestników będą budowane muzyczne układy polifoniczne i polirytmiczne. Część pracy będzie poświęcona budowaniu muzyczności, dynamiki i energii grupy.

GŁOS
Podstawowe ćwiczenia oddechowe, opanowanie oddechu przeponowego, uruchamianie rezonatorów i praca nad barwą głosu posłużą rozwijaniu naturalnych możliwości głosowych uczestników. Następnym krokiem będzie budowanie złożonych współbrzmień harmonicznych oraz nauka pieśni polifonicznych z różnych kręgów tradycji, oraz pieśni antycznej Grecji w opracowaniach CHOREI. 

RYTM
Istotna część warsztatów poświęcona będzie pracy z rytmem oraz jego znaczeniu w teatrze. Główny nacisk położymy na rytmy nieregularne, charakterystyczne dla Starożytności, muzyki Bałkanów, Bliskiego Wschodu oraz Jazzu. Praca z rytmem pozwoli nam przedstawić naszą metodę realizowania tekstu i muzyki na scenie. Będziemy wprowadzać rytmy nieparzyste za pomocą prostych kroków, uderzeń dłoni, głosu i zrytmizowanych gestów. Skupimy się na znalezieniu rytmiczności własnego ciała, rytmiczności i pulsu grupy. Posłużymy się oryginalnymi fragmentami dramatów starogreckich i pieśni antycznych, a także kompozycjami z naszych spektakli.

Końcowym etapem warsztatów będzie połączenie trzech wyżej opisanych elementów treningu aktorskiego CHOREI i stworzenie krótkiej formy teatralnej.

 

Głównym celem projektu DNA jest wspieranie utalentowanych, początkujących artystów, którzy przekraczają granice gatunków i form teatralnych. Partnerami projektu są: New Web (Republika Czeska), Stowarzyszenie Katedra Kultury (Polska), Teatr Entré Scénen (Dania), Teatr A4 (Słowacja), Laboratorium Tańca L1 (Węgry) i Teatr Glej (Słowenia).

Projekt realizowany jest dzięki wsparciu finansowemu Unii Europejskiej w ramach programu “Kultura 2007-2013″. W ramach projektu odbywają się festiwale, warsztaty oraz rezydencje teatralne we wszystkich krajach partnerskich. Wśród najbliższych wydarzeń znajdują się dwie rezydencje teatralne: w Fabryce Sztuki w Łodzi oraz w Teatrze Entré Scénen w Aarhus (Dania).

Wydarzenie zrealizowano w ramach Programu Operacyjnego: “Edukacja kulturalna i diagnoza kultury” ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

plus

Spektakl "Gry [w] Pana Cogito" w programie Teatr Polska

Spektakl "Gry [w] Pana Cogito" w programie Teatr Polska

04-10.11.2009
Teatr Polska

Zapraszamy na spektakl “Gry (w) Pana Cogito” Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, którego pokazy odbędą się w wybranych siedmiu miastach, w ramach programu Teatr Polska 2009.

Harmonogram prezentacji spektaklu "Gry [w] Pana Cogito, w ramach programu Teatr Polska 2009:

4.11.2009, godz.19:00 - Fabryka Sztuki w Łodzi
5.112009, godz.12:00 i 19:00) - Sieradz /po porannym spektaklu odbędą się warsztaty teatralne dla młodzieży/
6.11.2009, godz. 19:00 - Skierniewice /przed spektaklem odbędą się warsztaty teatralne  dla młodzieży/
7.11.2009, godz.18.00 - Łochów /przed spektaklem odbędą się warsztaty teatralne dla młodzieży/
8.11.2009, godz. 19:00 - Radomsko /przed spektaklem odbędą się warsztaty teatralne dla młodzieży/
9.11.2009, godz. 19:00 - Tomaszów Mazowiecki 
10.11.2009, godz. 19:00 - Grójec

“Teatr Polska” to nowatorski projekt Instytutu Teatralnego w Warszawie, realizowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Inspirację projektu stanowiły objazdy teatralne organizowane w XX-leciu międzywojennym przez Redutę Juliusza Osterwy i Mieczysława Limanowskiego. Ich celem było przybliżenie mieszkańcom małych miasteczek najważniejszych osiągnięć kultury polskiej tamtych lat. W ramach projektu Teatr Polska wybrane teatry z całego kraju prezentują swoje spektakle w objazdach, pomiędzy wrześniem a grudniem 2009. Założeniem projektu jest dotarcie do środowisk pozbawionych kontaktu z twórczością teatralną oraz zaktywizowanie teatrów do działalności wykraczającej poza własne miasto i konkretny budynek teatralny. Projekt ma również otworzyć możliwości współpracy między teatrami a ośrodkami kultury i ułatwić poznanie nowych miejsc i przestrzeni, w których można wystawić przedstawienie teatralne. W trakcie dwuetapowej kwalifikacji, na podstawie złożonych projektów spośród 77 spektakli Komisja Artystyczna zarekomendowała pod względem artystycznym 20 przedstawień, wśród których znalazły się „Gry (w) Pana Cogito” Teatru CHOREA z Łodzi, w reżyserii Tomasza Rodowicza.

 

Spektakl "Gry [w] Pana Cogito
Na podstawie tekstów Zbigniewa Herberta

„Uczymy się grać, patrząc jak grają inni.
Jak jednak obserwator odróżni błąd graczy od posunięcia prawidłowego?(…)
Przypatrz się temu co nazywamy grami.
Co jest im wszystkim wspólne?

Co jeszcze jest grą a co już nią nie jest?
Czy możesz podać granice?
Nie. Możesz je wytyczyć. Dotąd bowiem ich jeszcze nie wytyczono. (…)”

Ludwig Wittgenstein Dociekania filozoficzne 


"Gry [w] Pana Cogito" to rozpisanie myśli poety na przestrzeń sceny. Precyzyjne poetyckie konstrukcje zostają rozłożone na części. Taki zabieg prowadzi do odsłonięcia ich elementarnych, żywych znaczeń oraz do wydobycia autentycznej siły słów. Fragmenty tekstów Zbigniewa Herberta składane są w nowe związki.

Trzy źródłowe środki teatralne – słowo, ruch i muzyka – budują rządzącą się własnymi prawami rzeczywistość sceniczną. Tworzą nierozerwalną jednię – nową choreę. Ruch nie ilustruje słowa, muzyka nie dopowiada treści. Dopiero z ich równoprawnego połączenia rodzi się wielopoziomowy świat przewrotnych znaczeń i fizycznie odczuwalnych napięć. Surrealizm przenikający obrazy sceniczne oddziałuje z jednakową siłą na zmysły, podświadomość i cogito.

Zmaganie z ideami Pana C. dokonuje się w szesnastu rozgrywkach. Każda rządzi się własnymi regułami rozpisanymi adekwatnie do zasad przewrotnej metody CHOREI. Gry z myślami poety stanowią próbę odpowiedzi na pytanie o to, co Herbert ma nam do powiedzenia w dzisiejszej rzeczywistości. Stwarzają okazję, żeby poeta sam zapytał nas, gdzie jesteśmy. Ale do kogo mówi? Kto go dziś słucha?

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek
Choreografia: CHOREA
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski, Marcin Dobijański
Wizualizacje: Jaromir Dziewic, Piotr Wdówka
Współpraca literacka: Joanna Chmielecka
Obsada: Julia Jakubowska, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Małgorzata Lipczyńska, Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Sebastian Klim, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek

 

plus

Spektakl "Gry [w] Pana Cogito" w Łodzi

Spektakl "Gry [w] Pana Cogito" w Łodzi

04.11.2009
Teatr CHOREA

Zapraszamy na spektakl “Gry (w) Pana Cogito” Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi.

data: 4 listopada 2009
godzina: 19:00
miejsce: Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
bilety: 15 zł (ulgowy), 20 zł (normalny)
 

„Uczymy się grać, patrząc jak grają inni.
Jak jednak obserwator odróżni błąd graczy od posunięcia prawidłowego?(…)
Przypatrz się temu co nazywamy grami.
Co jest im wszystkim wspólne?

Co jeszcze jest grą a co już nią nie jest?
Czy możesz podać granice?
Nie. Możesz je wytyczyć. Dotąd bowiem ich jeszcze nie wytyczono. (…)”

Ludwig Wittgenstein Dociekania filozoficzne 


"Gry [w] Pana Cogito" to rozpisanie myśli poety na przestrzeń sceny. Precyzyjne poetyckie konstrukcje zostają rozłożone na części. Taki zabieg prowadzi do odsłonięcia ich elementarnych, żywych znaczeń oraz do wydobycia autentycznej siły słów. Fragmenty tekstów Zbigniewa Herberta składane są w nowe związki.

Trzy źródłowe środki teatralne – słowo, ruch i muzyka – budują rządzącą się własnymi prawami rzeczywistość sceniczną. Tworzą nierozerwalną jednię – nową choreę. Ruch nie ilustruje słowa, muzyka nie dopowiada treści. Dopiero z ich równoprawnego połączenia rodzi się wielopoziomowy świat przewrotnych znaczeń i fizycznie odczuwalnych napięć. Surrealizm przenikający obrazy sceniczne oddziałuje z jednakową siłą na zmysły, podświadomość i cogito.

Zmaganie z ideami Pana C. dokonuje się w szesnastu rozgrywkach. Każda rządzi się własnymi regułami rozpisanymi adekwatnie do zasad przewrotnej metody CHOREI. Gry z myślami poety stanowią próbę odpowiedzi na pytanie o to, co Herbert ma nam do powiedzenia w dzisiejszej rzeczywistości. Stwarzają okazję, żeby poeta sam zapytał nas, gdzie jesteśmy. Ale do kogo mówi? Kto go dziś słucha?

Spektakl "Gry [w] Pana Cogito
Na podstawie tekstów Zbigniewa Herberta

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek
Choreografia: CHOREA
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski, Marcin Dobijański
Wizualizacje: Jaromir Dziewic, Piotr Wdówka
Współpraca literacka: Joanna Chmielecka
Obsada: Julia Jakubowska, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Małgorzata Lipczyńska, Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Sebastian Klim, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek

 

plus

Premiera spektaklu "Antygona"

Premiera spektaklu "Antygona"

24.10.2009
Fabryka Sztuki w Łodzi

Zapraszamy na premierę spektaklu "Antygona", stworzonego we współpracy Teatru CHOREA i Teatru Kana, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi.

data: 24 października 2009
miejsce: scena Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3

 

Z ledwie poskramianą dionizyjską siłą na orchestrę, czyli rytualny plac taneczny, wkracza chór. Jest ciałem zbiorowym i wcieleniem duszy narodu. Dionizos - co wynika z samej natury teatru antycznego - przewodzi. Bóg rozpasania, szaleństwa, ekstatycznych wzlotów jest ujarzmiany przez system ścisłych zasad gramatycznych i stylistycznych języka. Wyjście chóru - parodos: podniesienie nogi, za chwilę przybicie stopą wypowiadanej i odtąd obowiązującej prawdy, zastygnięcie i oczekiwanie w niemym świadectwie dziania się.

“Analiza formalna chóru tragedii antycznej - jego mowy, gestu, strategii ruchu - zamknięta w formie muzycznej melorecytacji, jest tematem projektu artystycznego realizowanego od kilku lat wspólnie przez Teatr Kana ze Szczecina i Stowarzyszenie Teatralne CHOREA. Sięgnęliśmy po klasyczną tragedię. Tym razem postanowiliśmy przeprowadzić konsekwentnie myśl dramaturgiczną Sofoklesa. Może komuś poniższe deklaracje wydadzą się przewrotne, ale intencją naszą nie było nowe odczytanie, czyli nowatorska inscenizacja, ale wykonanie możliwie najbliższe oryginałowi. W naszej pracy dalecy jesteśmy od psychologizowania i dywagacji na temat słuszności postaw, tym bardziej, że kolejne pokolenia rodaków nadal sprawują sąd nad głównymi postaciami tego dramatu i zabieranie głosu w dyskusji na ten temat dawno stało się bezcelowe. Jedyne, co mi dzisiaj pozostaje, to przebijając się przez potok migotliwych słów, uzmysłowić sobie te wszystkie ołtarze, kaskady rytmów, opadające stopy, smutek widzów, zachodzące słońce i wędrówkę dźwięków w tamtym teatrze. Tak więc, jak w teatrze greckim, chór i aktorzy wyśpiewują swoje rozterki i uczucia. Prześlizgując się przez wiele konwencji tanecznych świata, tworzą coś na kształt kameralnej i tylko trochę wzniosłej opery. Śpiewom chóru w antycznej grece towarzyszy współczesna muzyka Tomasza Krzyżanowskiego, nawiązująca z Antykiem wyraźny, ostry dialog. Stworzyliśmy dzieło eklektyczne, więc niepoprawne, a wszystko po to, by choć trochę zbliżyć się do boskiego katharsis.”
Dorota Porowska

Spektakl na podstawie "Antygony" Sofoklesa, w tłum. Stanisława Hebanowskiego

Twórcy: Teatr CHOREA, Teatr Kana
Reżyseria: Dorota Porowska
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: Zuzanna Adamkiewicz, Małgorzata Lipczyńska, Dorota Porowska, Adam Biedrzycki, Eliza Hołubowska
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Obsada premierowa: Bibianna Chimiak, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Dorota Porowska, Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Piotr Starzyński, David Sypniewski, Eliza Hołubowska
Obsada od 1 marca 2010: Bibianna Chimiak, Julia Jakubowska, Dorota Porowska, Hubert Domański, Piotr Starzyński, David Sypniewski, Eliza Hołubowska
Premiera: 24 października 2009, scena Fabryki Sztuki w Łodzi

 

plus

Spotkanie z Thomasem Richardsem

Spotkanie z Thomasem Richardsem

15.09.2009
Teatr CHOREA

Zapraszamy na spotkanie z Thomasem Richardsem - liderem “Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards” w Pontederze, do Teatru CHOREA i Fabryki Sztuki w Łodzi.

data: 15 wrześnie 2009
godzina: 13:00
miejsce: Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3

W związku z ogłoszonym przez UNESCO Rokiem Jerzego Grotowskiego, zapraszamy na spotkanie z Thomasem Richardsem - dyrektorem “Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards” w Pontederze. Podczas spotkania zaprezentowana zostanie dokumentacja filmowa z pracy Workcenter w Pontederze. Thomasowi Richardsowi towarzyszyć będzie dwóch aktorów z Workcenter oraz Piotr Borowski (wieloletni współpracownik Grotowskiego, obecnie lider Studium Teatralnego w Warszawie).

Thomas Richards - studiował dramat i muzykę na uniwersytecie Yale (USA) i w Bolonii (Włochy). Od 1986 był najbliższym asystentem Grotowskiego i jednym z głównych liderów projektów prowadzonych w Pontederze. W 1996 Grotowski podjął decyzję o przekształceniu swego ośrodka w “Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards” tym samym przekazując Richards’owi dziedzictwo i prawa do kontynuowania wyznaczonej przez siebie drogi. Po śmierci Grotowskiego - Richards kieruje ośrodkiem w Pontederze. Jest autorem książki: “Pracując z Grotowskim nad działaniami fizycznymi” (1993, polskie wydanie 2003) i wywiadu rzeki “Punkt graniczny przedstawienia” (1997).

 

plus

Spektakl "Tehillim/Psalmy" w Warszawie

Spektakl "Tehillim/Psalmy" w Warszawie

03.09.2009
Festiwal Kultury Żydowskiej w Warszawie

Zapraszamy na spektakl "Tehillim/Psalmy" Teatru CHOREA i neTTheatre, w reżyserii Pawła Passiniego, w ramach VI Festiwalu Kultury Żydowskiej w Warszawie.

data: 3 września 2009
godzina: 22:00
miejsce: Skwer na Placu Grzybowskim / duża scena Teatru Żydowskiego 
bilety: do nabycia w kasie Teatru Żydowskiego, tel.+48 22 850 56 56 

 

Teatr CHOREA i neTTheatre - Teatr w Sieci Powiązań przedstawiają, ujawniają, przywracają niemal zupełnie zapomnianą tradycję śpiewania w pustce. Psalmy - pieśń początków, pieśń podróży, źródło poezji jak najbardziej ludzkiej, ale natchnionej; zarodek, podstawowa komórka - DNA kultury, DNA teatru. Obraz: „Przewodnikowi chóru Psalm Dawidowy…” - tłum osadzony w centrum miejskiego organizmu XXI wieku rozstępuje się przed pięknie śpiewającym - takie przeniesienie to wydobywanie, ujawnianie, wyjście, comming out. Tehillim/Psalmy to współczesne, radykalne odczytanie tekstu Psalmów przez pryzmat dokonań największych buntowników XX wieku - Antonina Artauda, Francisa Bacona, Witolda Gombrowicza. To terapia kultury, przywracanie pamięci, rehabilitacja wrażliwości. Krzyk Króla Dawida i śpiew jąkającego się Mojżesza, zmierzającego przez pustkowia do obiecanej Europy.

Psalmy stanowią dzisiaj przecięcie i punkt zborny dla katolików, protestantów, wyznawców prawosławia i Żydów. Trudno zliczyć wszystkie tradycje śpiewania psalmów, jak również miejsca na globie, w których są wykonywane. Od śpiewu bizantyjskiego, po negro spiritual; od chorału gregoriańskiego, po współczesne wersje rock i reggae; od tradycyjnych śpiewów Żydów z Etiopii, po współczesne wersje autorstwa Leonarda Bernsteina – na każdym kontynencie znaleźć można zarówno dawne, jak i zupełnie nowoczesne wykonania. Chcemy poznać, przyswoić i zaprezentować szerokiej publiczności drobną, lecz reprezentatywną cząstkę tego niezwykłego bogactwa.

Reżyseria: Paweł Passini
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Paweł Passini, Tomasz Rodowicz oraz fragmenty muzyki tradycyjnej różnych kultur
Choreografia: CHOREA
Światło: Tomasz Krukowski
Wizualizacje: Maria Porzyc
Obsada: Monika Dąbrowska, Dominika Jarosz, Anna Kaźmierak, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Katarzyna Tadeusz, Iga Załęczna, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Paweł Passini, Tomasz Rodowicz

 

plus

Archives

x
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o wydarzeniach Teatru Chorea zarejestruj się.