Spektakl "napewnomoże" w Zamościu

Spektakl "napewnomoże" w Zamościu

19.06.2013
Zamojskie Lato Teatralne

Zapraszamy na pokaz monodramu "napewnomoże", w wykonaniu Małgorzaty Lipczyńskiej z Teatru CHOREA, na 38. Zamojskim Lecie Teatralnym.

data: 19 czerwca 2013
godzina: 19:00
miejsce: Kazamata  Bastion VII  ul. Łukasińskiego, Zamość 

 

Monodram Małgorzaty Lipczyńskiej, „napewnomoże” oparty na twórczości Aglai Veteranyi, jest opowieścią o przekraczaniu granic: emocjonalnych, geograficznych, czasowych; o uzależnieniu od ciągłej intensywności, nawet jeśli prowadzi to do destrukcji.

Istotnym elementem spektaklu jest stawiane przez aktorkę pytanie: “Co sprawia, że to, co dla większości ludzi jest ekstremum, dla niektórych staje się normą?”

Utwory A. Veteranyi, charakteryzujące się ironią, absurdem i poczuciem humoru w połączeniu z ogromną precyzją formalną w używaniu języka, są również istotnym głosem w sprawie problemu tożsamości narodowej współczesnej, „zjednoczonej” Europy. Dzieciństwo pisarki spędzone w cyrkowej rodzinie w czasach komunistycznego reżimu w Rumunii, a następnie emigracja do Szwajcarii ukazują ogromny kontrast między dwoma światami, w których żyła, a w których nigdzie nie czuła się bezpieczna. Jej teksty, zawierające wiele wątków autobiograficznych, odzwierciedlają dylemat człowieka żyjącego między dwoma systemami, które go ukształtowały; „Wschód”, do którego nie ma już powrotu i „Zachód”, w którym przez cały czas czuje się obco.

Aglaja Veteranyi urodziła się w 1962 roku w Bukareszcie, w rodzinie artystów cyrkowych. Po ucieczce z Rumunii rodzina uzyskała azyl w Szwajcarii, następnie prowadziła wędrowny tryb życia, jeżdżąc z występami. Dzieciństwo i wczesną młodość pisarka spędziła w hotelach i wozach cyrkowych. Pisać nauczyła się dopiero w szwajcarskiej szkole z internatem; niemiecki stał się jej językiem literackim.
Po studiach aktorskich pracowała od 1982 roku jako aktorka, równolegle zajmując się twórczością pisarską. W 1999 roku ukazała się pierwsza powieść Aglai Veteranyi „Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze”. 3 lutego 2002 w Zurychu Aglaja skoczyła do Jeziora Genewskiego. Na brzegu zostawiła swoje buty.

„W jednym z wywiadów Aglaja powiedziała: „Pisanie jest dla mnie formą przekształconej agresji. Gdyby ta agresja we mnie została, zniszczyłaby mnie i rzuciłabym się w koncu na kogoś z nożem.” Pisanie było dla niej także sposobem na oswajanie własnych demonów. Dla mnie takim sposobem jest przede wszystkim teatr. Nadawanie formy zarówno swoim lękom i obsesjom, jak i zachwytom i fascynacjom, pomaga stworzyć porządek, w którym łatwiej egzystować. W jej utworach urzekła mnie ironia, absurd, specyficzne poczucie humoru, a także lapidarność i precyzja formalna w używaniu języka. Z pozornie niepowiązanych ze sobą tekstów wyłania się osobowość zbudowana na kontrastach, miłość do świata miesza się z głęboką depresją, a dziecięca naiwność z okrutną szczerością. Witalność przenika się z wszechobecnym poczuciem śmierci (swojej lub bliskich), wrazliwość i subtelność z sado-masochistyczną seksualnością, miłość macierzyńska z pedofilią, bezgraniczne oddanie z gwałtem. Mnogość dychotomii i niejednoznaczności ma jedną cechę wspólną – niezależnie od tego, co działo się w jej życiu – Aglaja we wszystko angażowała się całą sobą. Im bardziej wczytywałam się w jej teksty tym bardziej stawała mi się bliska. Z czasem najważniejsze stało dla mnie znalezienie sposobu na okiełznanie własnej choroby. Jak zachowywać ciągłą czujność, trzymać ją  „na krótkiej smyczy”, nie tracąc jednocześnie dystansu do siebie? Myślę, że Aglaja (paradoksalnie – bo pomimo samobójczej śmierci) wygrała tę walkę, bo jak stwierdził jeden z jej przyjaciół: „Smutny koniec nie może zostać uznany za werdykt nad drogą życiową.”
To tyle. Musiałyśmy się spotkać.
Małgorzata Lipczyńska

Monodram Małgorzaty Lipczyńskiej oparty na twórczości Aglai Veteranyi
Reżyseria: Tomasz Rodowicz, Małgorzata Lipczyńska
Konsultacja dramaturgiczna: Hans Timmermann
Obsada: Małgorzata Lipczyńska
Ruch sceniczny: Małgorzata Lipczyńska
Konsultacja choreograficzna: Liat Magnezy
Muzyka: Kuba Pałys
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Premiera: 12 listopada 2011, scena Fabryki Sztuki w Łodzi 

 

plus

Spektakl "Bachantki" w Bydgoszczy

Spektakl "Bachantki" w Bydgoszczy

28.05.2013
Festiwal "Inne Sytuacje", Bydgoszcz

Zapraszamy na pokaz spektaklu "Bachantki" Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, z choreografią Roberta M. Haydena, na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym “Inne Sytuacje” w Bydgoszczy.

data: 28 maja 2013
godzina: 19:00
miejsce: Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy, ul. Marcinkowskiego 12/14

 

Międzynarodowy Festiwal Teatralny “Inne Sytuacje” to nawiązanie do odbywających się w Bydgoszczy, w latach 1991-2001 Off Prezentacji Teatralnych. Nazwa Festiwalu pochodzi z wypowiedzi jednego z najważniejszych twórców teatru współczesnego, Eugenio Barby, założyciela Odin Teatret, ucznia Jerzego Grotowskiego. Mówi on: “Ujęcie tradycyjnych treści teatru zajmują nie nowe treści, lecz nowe relacje... To co się rodzi, to nie żaden inny teatr, to tylko inne sytuacje zaczyna nazywać się teatrem”. Spektakle prezentowane w ramach festiwalu mają akcentować wagę obecności człowieka - aktora na scenie. Festiwal budowany jest na bazie poglądu, że scenografia, środki multimedialne, teledyskowość, modna i źle pojęta widowiskowość i nowoczesność obce są źródłom teatru, którym pozostaje aktor-człowiek.

 

Spektakl "Bachantki" w reżyserii Tomasza Rodowicza stanowi trzecią, finalną fazę mierzenia się z najbardziej intrygującym dramatem Eurypidesa i jest próbą opowiedzenia tej wieloznacznej tragedii  przy użyciu innego niż w poprzednich projektach klucza. Do współpracy nad spektaklem został zaproszony amerykański choreograf Robert Hayden (tancerz, wieloletni współpracownik Ultima Vez, wcześniej współpracował już z CHOREĄ, między innymi tworząc ruch do naszego Oratorium Dance Project).

CHOREA po raz kolejny sięga po tekst "Bachantek". Efektem pierwszego etapu pracy był spektakl "Bakkus" - międzynarodowa produkcja realizowana z Earthfall Dance w 2006 roku. Była to opowieść o konflikcie prawa i religii, przestroga przed fanatyzmem z jednej strony i nadużyciami władzy z drugiej, kryzysem wartości i grozą odpowiedzialności zbiorowej. "Bakkus" jest w tym spektaklu manipulatorem, charyzmatycznym przywódcą po przejściach, który chciałby grać rolę boga.

Druga część - "Śpiewy Eurypidesa" to opowieść o zbiorowym szaleństwie i ostrzeżenie przed niebezpiecznymi, bigoteryjnymi praktykami. Wyłaniająca się z chóru grupa kobiet, w zbiorowym uniesieniu sięga do tego, co w człowieku najbardziej intymne i skrywane, ale w dewocyjnej ekstazie może być groźne i prowadzić do zbrodni, zarówno 2,5 tysiąca lat temu jak i dziś. Pieśni uruchamiają ciemne emocje - energie, które przy podejrzanej obecności Dionizosa, pół-boga, pół-człowieka, prowokują zdegradowany rytuał - dwuznaczny obrzęd zwieńczony samosądem na odmieńcu próbującym zbyt odważnie przekroczyć społeczne tabu.

Spektakl "Bachantki" - to konfrontacja tych dwóch wątków oraz odniesienie powstałych między nimi napięć do współczesnych relacji międzyludzkich. Dzisiejsze społeczeństwo to grupa, w której tak szybko, z łatwością wyznacza się zbiorową odpowiedzialność. Przy zanikaniu obecności boga i zastępowaniu go jego nieudolnymi wizerunkami łatwo przypisać sobie samemu wszechwiedzę i wszechwładzę i manipulować emocjami innych. Wobec entropii wartości, religii i autorytetów sposobem na zdefiniowanie siebie samego jest destrukcja i agresja wobec innych. Potrzeba oczyszczenia przez złożenie ofiary została w naszej kulturze zredukowana do znajdywania kozła ofiarnego. W każdym z nas jest jednoczesna potrzeba porządku i chaosu, potrzeba szaleństwa i harmonii. Dlaczego jesteśmy jedynym gatunkiem, który wyrzyna sam siebie, pragnąc w głębi serca najbardziej miłości i obecności boga?

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Choreografia: Robert M. Hayden
Muzyka i prowadzenie chóru: Tomasz Krzyżanowski
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański
Obsada premierowa: Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Aleksandra Ścibor, Janusz Adam Biedrzycki, Paweł Korbus, Maciej Maciaszek, Kuba Pałys, Krzysztof Skolimowski
Chór: Joanna Filarska, Sandra Gierzek, Joanna Kłos, Aleksandra Kozioł, Milena Kranik, Justyna Sobieraj-Bednarek, Marta Sterna, Elina Toneva, Paulina Tralewska, Dara Weinberg
Premiera: 26 marca 2012, Teatr Szwalnia, Łódź, Akcja Dotknij Teatru - łódzkie obchody Międzynarodowego Dnia Teatru

 

plus

Spektakl "Bachantki" w Białymstoku

Spektakl "Bachantki" w Białymstoku

26.05.2013
Dni Sztuki Współczesnej, Białystok

Zapraszamy na pokaz spektaklu "Bachantki" Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, z choreografią Roberta M. Haydena, na Festiwalu Dni Sztuki Współczesnej w Białymstoku.

data: 26 maja 2013
godzina: 17:00
miejsce: Akademia Teatralna w Białymstoku

 

Dni Sztuki Współczesnej to festiwal, który składa się z unikatowych prezentacji wielu dziedzin sztuki. Wyznacza nowe trendy i ukazuje fuzje gatunków. Często jako pierwszy przeciera szlaki kolejnym nietypowym realizacjom. To najstarszy i największy tego typu festiwal w regionie.

  

Spektakl "Bachantki" w reżyserii Tomasza Rodowicza stanowi trzecią, finalną fazę mierzenia się z najbardziej intrygującym dramatem Eurypidesa i jest próbą opowiedzenia tej wieloznacznej tragedii  przy użyciu innego niż w poprzednich projektach klucza. Do współpracy nad spektaklem został zaproszony amerykański choreograf Robert Hayden (tancerz, wieloletni współpracownik Ultima Vez, wcześniej współpracował już z CHOREĄ, między innymi tworząc ruch do naszego Oratorium Dance Project).

CHOREA po raz kolejny sięga po tekst "Bachantek". Efektem pierwszego etapu pracy był spektakl "Bakkus" - międzynarodowa produkcja realizowana z Earthfall Dance w 2006 roku. Była to opowieść o konflikcie prawa i religii, przestroga przed fanatyzmem z jednej strony i nadużyciami władzy z drugiej, kryzysem wartości i grozą odpowiedzialności zbiorowej. "Bakkus" jest w tym spektaklu manipulatorem, charyzmatycznym przywódcą po przejściach, który chciałby grać rolę boga.

Druga część - "Śpiewy Eurypidesa" to opowieść o zbiorowym szaleństwie i ostrzeżenie przed niebezpiecznymi, bigoteryjnymi praktykami. Wyłaniająca się z chóru grupa kobiet, w zbiorowym uniesieniu sięga do tego, co w człowieku najbardziej intymne i skrywane, ale w dewocyjnej ekstazie może być groźne i prowadzić do zbrodni, zarówno 2,5 tysiąca lat temu jak i dziś. Pieśni uruchamiają ciemne emocje - energie, które przy podejrzanej obecności Dionizosa, pół-boga, pół-człowieka, prowokują zdegradowany rytuał - dwuznaczny obrzęd zwieńczony samosądem na odmieńcu próbującym zbyt odważnie przekroczyć społeczne tabu.

Spektakl "Bachantki" - to konfrontacja tych dwóch wątków oraz odniesienie powstałych między nimi napięć do współczesnych relacji międzyludzkich. Dzisiejsze społeczeństwo to grupa, w której tak szybko, z łatwością wyznacza się zbiorową odpowiedzialność. Przy zanikaniu obecności boga i zastępowaniu go jego nieudolnymi wizerunkami łatwo przypisać sobie samemu wszechwiedzę i wszechwładzę i manipulować emocjami innych. Wobec entropii wartości, religii i autorytetów sposobem na zdefiniowanie siebie samego jest destrukcja i agresja wobec innych. Potrzeba oczyszczenia przez złożenie ofiary została w naszej kulturze zredukowana do znajdywania kozła ofiarnego. W każdym z nas jest jednoczesna potrzeba porządku i chaosu, potrzeba szaleństwa i harmonii. Dlaczego jesteśmy jedynym gatunkiem, który wyrzyna sam siebie, pragnąc w głębi serca najbardziej miłości i obecności boga?

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Choreografia: Robert M. Hayden
Muzyka i prowadzenie chóru: Tomasz Krzyżanowski
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański
Obsada premierowa: Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Aleksandra Ścibor, Janusz Adam Biedrzycki, Paweł Korbus, Maciej Maciaszek, Kuba Pałys, Krzysztof Skolimowski
Chór: Joanna Filarska, Sandra Gierzek, Joanna Kłos, Aleksandra Kozioł, Milena Kranik, Justyna Sobieraj-Bednarek, Marta Sterna, Elina Toneva, Paulina Tralewska, Dara Weinberg
Premiera: 26 marca 2012, Teatr Szwalnia, Łódź, Akcja Dotknij Teatru - łódzkie obchody Międzynarodowego Dnia Teatru

 

plus

Spektakl "Bachantki" w Ostrołęce

Spektakl "Bachantki" w Ostrołęce

25.05.2013
Festiwal “InQbator Ruchu”, Ostrołęka

Zapraszamy na pokaz spektaklu "Bachantki" Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, z choreografią Roberta M. Haydena, na Festiwalu Teatralnym “InQbator Ruchu” w Ostrołęce.

data: 25 maja 2013
godzina: 20:00
miejsce: Scena Główna, Ostrołęckie Centrum Kultury, ul. Inwalidów Wojennych 23, Ostrołęka

 

Festiwal Teatralny InQbator to projekt artystyczny, edukacyjny i integracyjny prezentujący ważne wydarzenia teatralne w szerokim spektrum gatunków, technik oraz praktyk interpretacyjnych. Festiwal przedstawia wiele powiązanych ideą przewodnią spektakli, warsztatów, paneli dyskusyjnych i spotkań twórców z publicznością. „Tematyczność” festiwalu jest cechą wyróżniającą go spośród innych wydarzeń tego typu. Festiwal odbywa się pod hasłem RUCH - rozumiany jako nośnik treści, emocji i koncepcji w teatrze i tańcu. Zadaniem festiwalu jest upowszechnianie kultury teatralnej, a także edukacja teatralna, stworzenie płaszczyzny wymiany doświadczeń twórców teatralnych oraz propagowanie stylu życia opartego na aktywnym uczestnictwie w kulturze.

 

Spektakl "Bachantki" w reżyserii Tomasza Rodowicza stanowi trzecią, finalną fazę mierzenia się z najbardziej intrygującym dramatem Eurypidesa i jest próbą opowiedzenia tej wieloznacznej tragedii  przy użyciu innego niż w poprzednich projektach klucza. Do współpracy nad spektaklem został zaproszony amerykański choreograf Robert Hayden (tancerz, wieloletni współpracownik Ultima Vez, wcześniej współpracował już z CHOREĄ, między innymi tworząc ruch do naszego Oratorium Dance Project).

CHOREA po raz kolejny sięga po tekst "Bachantek". Efektem pierwszego etapu pracy był spektakl "Bakkus" - międzynarodowa produkcja realizowana z Earthfall Dance w 2006 roku. Była to opowieść o konflikcie prawa i religii, przestroga przed fanatyzmem z jednej strony i nadużyciami władzy z drugiej, kryzysem wartości i grozą odpowiedzialności zbiorowej. "Bakkus" jest w tym spektaklu manipulatorem, charyzmatycznym przywódcą po przejściach, który chciałby grać rolę boga.

Druga część - "Śpiewy Eurypidesa" to opowieść o zbiorowym szaleństwie i ostrzeżenie przed niebezpiecznymi, bigoteryjnymi praktykami. Wyłaniająca się z chóru grupa kobiet, w zbiorowym uniesieniu sięga do tego, co w człowieku najbardziej intymne i skrywane, ale w dewocyjnej ekstazie może być groźne i prowadzić do zbrodni, zarówno 2,5 tysiąca lat temu jak i dziś. Pieśni uruchamiają ciemne emocje - energie, które przy podejrzanej obecności Dionizosa, pół-boga, pół-człowieka, prowokują zdegradowany rytuał - dwuznaczny obrzęd zwieńczony samosądem na odmieńcu próbującym zbyt odważnie przekroczyć społeczne tabu.

Spektakl "Bachantki" - to konfrontacja tych dwóch wątków oraz odniesienie powstałych między nimi napięć do współczesnych relacji międzyludzkich. Dzisiejsze społeczeństwo to grupa, w której tak szybko, z łatwością wyznacza się zbiorową odpowiedzialność. Przy zanikaniu obecności boga i zastępowaniu go jego nieudolnymi wizerunkami łatwo przypisać sobie samemu wszechwiedzę i wszechwładzę i manipulować emocjami innych. Wobec entropii wartości, religii i autorytetów sposobem na zdefiniowanie siebie samego jest destrukcja i agresja wobec innych. Potrzeba oczyszczenia przez złożenie ofiary została w naszej kulturze zredukowana do znajdywania kozła ofiarnego. W każdym z nas jest jednoczesna potrzeba porządku i chaosu, potrzeba szaleństwa i harmonii. Dlaczego jesteśmy jedynym gatunkiem, który wyrzyna sam siebie, pragnąc w głębi serca najbardziej miłości i obecności boga?

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Choreografia: Robert M. Hayden
Muzyka i prowadzenie chóru: Tomasz Krzyżanowski
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański
Obsada premierowa: Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Aleksandra Ścibor, Janusz Adam Biedrzycki, Paweł Korbus, Maciej Maciaszek, Kuba Pałys, Krzysztof Skolimowski
Chór: Joanna Filarska, Sandra Gierzek, Joanna Kłos, Aleksandra Kozioł, Milena Kranik, Justyna Sobieraj-Bednarek, Marta Sterna, Elina Toneva, Paulina Tralewska, Dara Weinberg
Premiera: 26 marca 2012, Teatr Szwalnia, Łódź, Akcja Dotknij Teatru - łódzkie obchody Międzynarodowego Dnia Teatru

plus

Koncert "Gilgamesz" w Sejnach

Koncert "Gilgamesz" w Sejnach

10.05.2013
Biała Synagoga, Sejny

Zapraszamy na koncert „Gilgamesz” - na chór, trio jazzowe i kwartet smyczkowy, z muzyką Tomasza Krzyżanowskiego, w ramach Sympozjonu „Partnerstwo Wschodnie jako projekt kulturowy”, odbywającego się w dniach 10-12 maja 2013, w Międzynarodowym Centrum Dialogu w Krasnogrudzie.

data: 10 maja 2013
godzina: 20:00

miejsce: Biała Synagoga w Sejnach

 

Sympozjon „Partnerstwo Wschodnie jako projekt kulturowy”, odbywa się w dniach 10-12 maja 2013, w Międzynarodowym Centrum Dialogu w Krasnogrudzie. Organizatorem spotkania jest Dom Polski Wschodniej w Brukseli, w partnerstwie z Fundacją “Pogranicze - sztuk, kultur, narodów” w Sejnach.

 

„Gilgamesz” Tomasza Krzyżanowskiego realizowany przez Teatr CHOREA to niezwykłe i oryginalne odczytanie jednego z najstarszych zachowanych poematów epickich. To pierwsza pełna adaptacja muzyczna Eposu o Gilgameszu inspirowana zapomnianym brzmieniem języka akadyjskiego i tajemniczą kulturą starożytnego Sumeru.

Podczas koncertu usłyszeć można 10 utworów opowiadających o poszukiwaniu tajemnicy nieśmiertelności przez legendarnego władcę Gilgamesza. W warstwie dźwiękowej spotykają się współczesne brzmienia i elementy tradycji muzycznych Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Polifoniczne kompozycje nadają nowe życie mitycznym obrazom, przenosząc do odległego, zapomnianego świata i wciąż aktualnych pytań i emocji. Oryginalne, akadyjskie partie wokalne oparte na tekście zapisanym pismem klinowym na kamiennych tablicach pochodzących z II tys.p.n.e., przeplatane są pieśniami w polskim tłumaczeniu.  

Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Premierowy skład chóru: Joanna Chmielecka, Sandra Gierzek, Dominika Jarosz, Majka Justyna, Joanna Kłos, Milena Kranik, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Tomasz Krzyżanowski, Sean Palmer, Kuba Pałys, Justyna Sobieraj-Bednarek, Elina Toneva, Dara Weinberg
Aktualny skład chóru: Joanna Chmielecka, Hubert Domański, Sandra Gierzek, Dominika Jarosz, Majka Justyna, Joanna Kłos, Milena Kranik, Tomasz Krzyżanowski, Anna Redlin, Justyna Sobieraj-Bednarek, Elina Tonera
Altówka: Paweł Odorowicz
Kontrabas: Wojciech Traczyk
Instrumenty perkusyjne: Hubert Zemler / Piotr Gwadera
Kwartet smyczkowy Befane: pierwsze skrzypce - Kamila Wójcicka-Maciaszczyk, drugie skrzypce - Małgorzata Kwaśniak, altówka - Małgorzata Sielatycka-Sobczyk, wiolonczela - Zofia Łęczycka
Konsultacja literacka: Dara Weinberg
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański
Premiera: 14 kwietnia 2013, Filharmonia Łódzka
Premierowy koncert „Gilgamesz” zrealizowany został we współpracy Teatru CHOREA i Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina.

 

plus

Premiera koncertu "Gilgamesz"

Premiera koncertu "Gilgamesz"

14.04.2013
Filharmonia Łódzka

Zapraszamy na premierę koncertu „Gilgamesz” - na chór, trio jazzowe i kwartet smyczkowy, z muzyką Tomasza Krzyżanowskiego, do Filharmonii Łódzkiej.

data: 14 kwietnia 2013
miejsce: Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina

 

„Gilgamesz” Tomasza Krzyżanowskiego realizowany przez Teatr CHOREA to niezwykłe i oryginalne odczytanie jednego z najstarszych zachowanych poematów epickich. To pierwsza pełna adaptacja muzyczna Eposu o Gilgameszu inspirowana zapomnianym brzmieniem języka akadyjskiego i tajemniczą kulturą starożytnego Sumeru.
Podczas koncertu usłyszeć można 10 utworów opowiadających o poszukiwaniu tajemnicy nieśmiertelności przez legendarnego władcę Gilgamesza. W warstwie dźwiękowej spotykają się współczesne brzmienia i elementy tradycji muzycznych Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Polifoniczne kompozycje nadają nowe życie mitycznym obrazom, przenosząc do odległego, zapomnianego świata i wciąż aktualnych pytań i emocji.
Oryginalne, akadyjskie partie wokalne oparte na tekście zapisanym pismem klinowym na kamiennych tablicach pochodzących z II tys.p.n.e., przeplatane są pieśniami w polskim tłumaczeniu. 

 

Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Premierowy skład chóru: Joanna Chmielecka, Sandra Gierzek, Dominika Jarosz, Majka Justyna, Joanna Kłos, Milena Kranik, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Tomasz Krzyżanowski, Sean Palmer, Kuba Pałys, Justyna Sobieraj-Bednarek, Elina Toneva, Dara Weinberg
Aktualny skład chóru: Joanna Chmielecka, Hubert Domański, Sandra Gierzek, Dominika Jarosz, Majka Justyna, Joanna Kłos, Milena Kranik, Tomasz Krzyżanowski, Anna Redlin, Justyna Sobieraj-Bednarek, Elina Tonera
Altówka: Paweł Odorowicz
Kontrabas: Wojciech Traczyk
Instrumenty perkusyjne: Hubert Zemler / Piotr Gwadera
Kwartet smyczkowy Befane: pierwsze skrzypce - Kamila Wójcicka-Maciaszczyk, drugie skrzypce - Małgorzata Kwaśniak, altówka - Małgorzata Sielatycka-Sobczyk, wiolonczela - Zofia Łęczycka
Konsultacja literacka: Dara Weinberg
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański
Premiera: 14 kwietnia 2013, Filharmonia Łódzka

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Projekt zrealizowany przy udziale środków z budżetu Województwa Łódzkiego.

Premierowy koncert „Gilgamesz” zrealizowany został we współpracy Teatru CHOREA i Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina.

 

plus

Premiera performance'u "Spirit+Electro"

Premiera performance'u "Spirit+Electro"

22.03.2013
Klub Nauczyciela, Łódź

Zapraszamy na premierę performance'u "Spirit+ Electro" Teatru CHOREA, w reżyserii Poli Amber i Pawła Korbusa, do Klubu Nauczyciela w Łodzi.

data: 22 marca 2013
godziny seansów: 17:30, 18:00, 18:30, 19:00, 19:30, 20:00
miejsce: Klub Nauczyciela w Łodzi, ul. Piotrkowska 137/139 
wstęp: wolny
liczba miejsc ograniczona
informacje / rezerwacje: (42) 636 25 98

 

Nocne przywoływanie duchów w nawiedzonym domu. Transowo-spirytystyczna sesja. Trzy niesamowite historie, psychodeliczne dźwięki elektro wydawane na żywo, zabytkowe wnętrza… Tylko dla widzów dorosłych. Tylko dla widzów o mocnych nerwach.

Scenariusz i reżyseria: Pola Amber / Paweł Korbus
Wystepują: Pola Amber / Paweł Korbus / Rami Shaya
Kompozytor i wykonawca muzyki: Maciej Połynko
Scenografia: Paweł Korbus
Projekcje: Maria Porzyc / Rami Shaya
Goście specjalni: duuuuchy
Zdjęcia: Weronika Wiśniewska
Premiera: 22 marca 2013, Łódź

 

plus

Teatr CHOREA na Dotknij Teatru 2013

Teatr CHOREA na Dotknij Teatru 2013

18-28.03.2013
Teatr CHOREA

Zapraszamy na wydarzenia Teatru CHOREA - premiery, spektakle, koncerty, performance i warsztaty - odbywające się w ramach Akcji Dotknij Teatru 2013 - łódzkich obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru.

Akcja "Dotknij Teatru" to ogólnopolski projekt przygotowany z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru, którego celem jest stworzenie możliwości twórczego spotkania artystów teatru i widzów. W dniach 18 - 28 marca 2013, widzowie 39 miast w 16 województwach będą mogli wziąć udział w specjalnie z tej okazji przygotowanych wydarzeniach: spektaklach, próbach otwartych, warsztatach edukacyjnych, zwiedzaniu teatrów, spotkaniach z twórcami, wystawach, koncertach, czy happeningach. Dzięki temu widzowie poznają teatr od kuchni, a artyści podzielą się swoimi osiągnięciami i doświadczeniami.

Partnerami są: Łódzkie Towarzystwo Kultury Teatralnej, Fabryka Sztuki w Łodzi, Carnival, Planetarium, Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi, Fulbright, Teatr Muzyczny w Łodzi, PS Dance Company
Koordynacja: Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi
Dotknij Teatru w Łodzi objęte jest Patronatem Honorowym Prezydent Miasta Łodzi Hanny Zdanowskiej. Przedsięwzięcie zrealizowano przy wsparciu finansowym Urzędu Miasta Łodzi.
Patroni medialni: Dziennik Łódzki, Nasze Miasto, TVP Łódź, e-teatr.
Międzynarodowy Dzień Teatru to święto ustanowione w 1961 r. dla upamiętnienia otwarcia Teatru Narodów w Paryżu, które miało miejsce 27 marca 1957 r. Dzień obchodów wyznaczono na 27 marca.

www.dotknij-teatru.pl / http://www.facebook.com/dotknijteatru

 

 

Harmonogram wydarzeń Teatru CHOREA:

* Warsztaty "Wszędodomni"

data: 21 marca 2013
godzina: 15:30

miejsce: Schronisko dla bezdomnych mężczyzn Towarzystwa Pomocy im. Św. Brata Alberta w Łodzi

Reżyseria: Dorota Porowska, Julia Jakubowska, Paweł Korbus
Scenariusz: zbiorowy
Występują: mieszkańcy ośrodka dla bezdomnych oraz instruktorzy prowadzący
Instruktorzy prowadzący warsztat: Dorota Porowska, Julia Jakubowska, Paweł Korbus, Marcin Polak

Historie smutne, albo i nie, dobre i złe, historie ludzi. Złamane życia i momenty iluminacji, nadzieje i próby utrzymania równowagi w codzienności. Ukierunkowanie na człowieka i jego przeżycia. Te historie, przy zaangażowaniu mieszkańców ośrodka, spróbujemy zebrać i opowiedzieć.

Organizator: Teatr CHOREA
Projekt realizowany ze środków własnych, bez dotacji DT

 

* Koncert "Pieśni Świata"

data: 21 marca 2013
godzina: 19:00
miejsce: Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3

Występują: Wielki Chór Młodej CHOREI / Chór Teatru CHOREA
Opracowanie muzyczne: Tomasz Krzyżanowski
Prowadzenie chóru: Tomasz Krzyżanowski, Jakub Pałys
Instruktorzy muzyczni: Dominika Jarosz, Elina Toneva, Joanna Chmielecka, Justyna Sobieraj-Bednarek
Koordynacja: Majka Justyna

Wielki Chór Młodej CHOREA / Chór Teatru CHOREA zaprasza na koncert "Pieśni Świata". Zabierzemy Was w podróż szlakiem fińskich ballad, bizantyńskich hymnów i  sefardyjskich pieśni. Usłyszycie energetyczne brazylijskie rytmy, greckie peany, ogniste flamenco, bałkański wielogłos czy przejmujące historie w jidysz i ladino.

Organizator: Teatr CHOREA
Projekt realizowany ze środków własnych, bez dotacji DT.

 

* Performance "Spirit + Electro"

data: 22 marca 2013
godzina: 22:00, 22:30, 23:00, 23:30, 00:00, 00:30
miejsce: Klub Nauczyciela, ul. Piotrkowska 137/139

Scenariusz i reżyseria: Pola Amber / Paweł Korbus
Wystepują: Pola Amber / Paweł Korbus / Maciej Połynko / Robert Niznik / Marina Dashuk
Kompozytor i wykonawca muzyki: Maciej Połynko
Scenografia: Paweł Korbus
Projekcje: Maria Porzyc / Rami Shaya
Goście specjalni: duuuuchy

Nocne przywoływanie duchów w nawiedzonym domu. Transowo-spirytystyczna sesja. Trzy niesamowite historie, psychodeliczne dźwięki elektro wydawane na żywo, zabytkowe wnętrza... Seanse trwają po dwadzieścia minut. Rozpoczynają się co pół godziny od 22:00 do 1:00. Tylko dla widzów dorosłych. Tylko dla widzów o mocnych nerwach.

Wykonawcy pragną serdecznie podziękować za udostępnienie przestrzeni Klubu Nauczyciela.
lość miejsc ograniczona.
Rezerwacje: pola.amber@fabrykasztuki.org
Organizator: Fabryka Sztuki w Łodzi
Projekt częściowo finansowany ze środków DT.

 

* Spektakl "Brzydal" - praca w procesie

data: 23 marca 2013
godzina: 20:00
miejsce
: Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3

reżyseria: Magdalena Paszkiewicz
choreografia i koncepcja: Janusz Adam Biedrzycki
muzyka: Jakub Pałys
obsada: Adrianna Binkowska, Michalina Pietrzak,Ewa Otomańska, Aleksandra Ziomek, Aleksandra Kacprzak, Milena Kranik, Piotr Fraszczyński, Tomek Kowalski, Jan Tarasiewicz, Damian Zamaro, Janusz Adam Biedrzycki

"Brzydal - praca w procesie" to spektakl, który mówi o tym co niewygodne, brzydkie, spychane w głąb duszy i w zakamarki społeczeństwa. Brzydale nie mają szans - w świecie popkultury nawet czarownica z kreskówki jest „dobrze zrobiona”. Czy aby na pewno? Czy świat nie stanął na głowie? Czy wartości się nie pomieszały? Takie pytania twórcy postawili sobie, młodym ludziom oraz widzom.

Ilość miejsc ograniczona.
Zapisy: chorea.warsztaty@gmail.com, +48 506 103 207
Organizator: Teatr CHOREA/Fabryka Sztuki/Teatr Tańca PRO
Projekt Realizowany ze środków Urzędu Miasta Łodzi w ramach Stypendium Artystycznego Janusza Adama Biedrzyckiego dla osób zajmujących się działalnością artystyczną.
Projekt realizowany ze środków własnych, bez dotacji DT.

 

* Interdyscyplinarny projekt artystyczno-edukacyjny "Wszechświat teatru"

data: 25-27 marca 2013
godzina: 10:00
miejsce: Planetarium i Obserwatorium  Astronomiczne w Łodzi, ul. Pomorska 16

Reżyseria: Pola Amber, Dominika Krzyżanowska
Scenariusz: na podstawie książki „Historie niezwykłe o gwiazdach i planetach” Jefrema Lewitana
Występują: Pola Amber, Dominika Krzyżanowska, Suavas Lewy
Kompozytor i wykonawca muzyki: Suavas Lewy
Instruktor prowadzący warsztat: Anna Mrozińska

"Wszechświat teatru" jest projektem interdyscyplinarnym, artystyczno-edukacyjnym, dedykowanym dzieciom w wieku 7-10 lat, składającym się z dwóch modułów. Pierwszym z nich będzie spektakl muzyczny pt. "Wielka Niedźwiedzica, czyli opowieści o kosmosie", drugim zaś twórcze zajęcia "Widzieć więcej" - warsztaty o widzeniu, postrzeganiu i dostrzeganiu.

 

* Warsztaty i performance "Umrzeć w Atenach / Die in Athens"

data: 26 marca 2013
godzina: 16:30 (warsztat)
data: 27 marca 2013
godzina: 18:00 (performance)

miejsce: Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3

Scenariusz i reżyseria: Dara Weinberg
Choreografia: Janusz Adam Biedrzycki (CHOREA), Michał Ratajski (KIJO)
Autorzy tekstów: Ajschylos, Sofokles, Eurypides, Arystofanes
Tłumacze tekstów: Artur Zapałowski, Dorota Sobstel
Kompozytorzy: Tomasz Krzyżanowski, Chris Faesi
Wykonawcy muzyki: Dr. Stan Breckenridge, Wielki Chór Młodej CHOREI
Instruktorzy prowadzący warsztat: Dara Weinberg, Tomasz Krzyżanowski
Obsada: Pola Amber, Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Dorota Porowska, Elina Toneva, Tomasz Ciesielski, Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
goście specjalni: studenci International British School w Łodzi i International American School w Warszawie, Szkoła Podstawowa nr 34 w Łodzi, tancerze grupy KIJO oraz tancerze grupy Adama Biedrzyckiego
Organizator: Chór Parallel Octave / Teatr CHOREA

"Umrzeć w Atenach / Die in Athens" to międzynarodowy projekt artystyczny, którego wcześniejsze edycje odbyły się w Warszawie (Komuna // Warszawa), w Baltimore (Johns Hopkins Homewood House Museum), w teatrze Son of Semele w Los Angeles i na uniwersytecie w Indianapolis. To próba czytana tekstów będących adaptacją starogreckich komedii i dramatów Ajschylosa, Sofoklesa, Eurypidesa i Arystofanesa, z towarzyszeniem muzyki na żywo. Teksty wybrane do spektaklu opracowała Dara Weinberg - amerykańska pisarka i reżyser, stypendystka Fullbrighta, którą szczególnie interesuje styk poezji i dramatu, a zwłaszcza greckie chóry. Razem z kompozytorem Douglasem Pew’em otrzymała zlecenie napisania dwudziestominutowej opery "The Game of Hearts" dla Waszyngtońskiej Opery Narodowej. Założycielka dwóch grup teatralnych: The Parallel Octave oraz Indy Convergence.

 

plus

Teatr CHOREA w Indiach

Teatr CHOREA w Indiach

08.01.2013
Festiwal Bharat Rang Machotsav, Indie

Spektakl „Po Ptakach / After the Birds” Teatru CHOREA z Łodzi i Grupy Earthfall z Walii, w reżyserii Jimma Ennisa, Jess Cohen i Tomasza Rodowicza, prezentowany będzie dwukrotnie w dniu 8 stycznia 2013 roku na 15. Międzynarodowym Festiwalu Bharat Rang Mahotsav w New Delhi.

data: 8 stycznia 2013
miejsce: National School of Drama, New Delhi
 

Festiwal Bharat Rang Mahotsav co roku organizowany jest przez National School of Drama w New Delhi - czołową szkołę teatralną w Indiach. Organizatorzy poprzez festiwal pragną stymulować wzrost i rozwój teatru w całym kraju. Pierwotnie festiwal prezentował pracę najbardziej kreatywnych artystów w Indiach, obecnie ma zasięg międzynarodowy i jest największym festiwalem teatralnym w Azji. Corocznie gromadzi najbardziej kreatywnych wykonawców z Indii oraz gości z całego świata, reprezentujących zarówno teatr dramatyczny, muzyczny, jak i teatr tańca. 

Teatr CHOREA został zaproszony do wzięcia udziału w Bharat Rang Mahotsav już po raz trzeci. XV edycja BHARAT RANG MAHOTSAV, największego międzynarodowego festiwalu teatralnego w Azji, organizowanego przez National School of Darama w New Delhi, odbędzie się w dniach 5-20 stycznia 2013 roku.

CHOREA zaprezentuje dwukrotnie w New Delhi (8 stycznia 2013) spektakl “Po Ptakach/After the Birds” stworzony na motywach komedii Arystofanesa, powstały w koprodukcji z teatrem tańca Earthfall z Walii.

Festiwal Bharat Rang Mahotsav: http://www.nsdtheatrefest.com/

 

Spektakl "Po Ptakach" jest drugą częścią tryptyku realizowanego wspólnie przez CHOREĘ i Earthfall, wynikiem kolejnego międzynarodowego projektu teatralnego, powstałego we wrześniu 2005 roku w Cardiff (Walia). Oba zespoły, posługujące się zupełnie odmiennymi estetykami i metodami pracy, stworzyły wspólnie nowy język na pograniczu gatunków i stylów. CHOREA i Earthfall konfrontują antyczną grecką pieśń chóralną ze współczesną muzyką, choreografią przestrzeni miejskiej i lękami dzisiejszego świata.

Próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie: co zostało nam dzisiaj po Ptakach Arystofanesa, po starożytnych Grekach i ich kulturze, co mamy z nimi wspólnego? Pamiętajmy, że Ateny za życia Arystofanesa przechodzą czas wyniszczających wojen ze Spartą, czas rozpadającej się demokracji, kryzysów politycznych, spisków i walki o władzę różnych stronnictw politycznych. Kruszą się wartości społeczne i religijne. W takich okolicznościach zawsze pojawiają się przewodnicy do nowego wspaniałego świata, który ma szanse powstać na gruzach starego, dzięki utopijnym ideom, populistycznym hasłom, manipulacjom i ustawieniu się dokładnie pomiędzy tymi, którym się udało, a tymi, którzy są przegrani. Jedni bez drugich nie mogą żyć, więc tam, gdzie ich drogi się przecinają, trzeba tym pierwszym odbierać władzę, a tym drugim marzenia. Całość otoczyć murem, rozstawić straże i strzec się obcych, jak to jest w Chmurokukułczynie – idealnym nowym państwie Arystofanesa. Ale zza wysokiego muru bogowie wyglądają na skorumpowanych idiotów, a ludzie na okradzionych z marzeń karłów. Czy raj na ziemi można dzisiaj budować tylko za kolczastymi drutami, czy wszystkie wizje uzdrawiania świata w trakcie realizacji stają się zawsze tak samo gorzkie i groźne? W tym spektaklu granym w postkomunistycznym państwie, w dobie globalnego terroryzmu pytamy o to nie tylko Arystofanesa…

Twórcy: Teatr CHOREA, Earthfall
Reżyseria: Jessica Cohen, Jim Ennis, Tomasz Rodowicz
Muzyka: Maciej Rychły
Choreografia: Jessica Cohen, Jim Ennis, Suzanne Firth, Cai Tomos, CHOREA
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski, Marcin Dobijański
Obsada: Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Joanna Chmielecka, Małgorzata Lipczyńska, Dorota Porowska, Izabela Śliwa, Elina Toneva, Iga Załęczna, Janusz Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Sean Palmer, Tomasz Rodowicz
Premiera: 09-14 grudnia 2005, Teatr Współczesny, Wrocław; Teatr Nowy Praga, Warszawa

 

plus

CHOREA laureatem plebiscytu "Punkt dla Łodzi"!

CHOREA laureatem plebiscytu "Punkt dla Łodzi"!

12.12.2012
Teatr CHOREA

Z ogromną dumą i radością informujemy, że Teatr CHOREA został laureatem trzeciej edycji plebiscytu “Punkt dla Łodzi” 2012, w kategorii WYDARZENIA, za 3 niezwykłe projekty...

1. Międzynarodowy Festiwal Teatralny “RETROPERSPEKTYWY” 2012
2. Spektakl “SZPERA 42″
3. Spektakl “ORATORIUM DANCE PROJECT”

Celem plebiscytu “Punkt dla Łodzi” jest wyróżnienie godnych naśladowania inwestycji, działań i inicjatyw wpływających pozytywnie na wygląd naszego miasta.

Brzydka Łódź to niestety nie jedynie stereotyp, ale również określenie adekwatne do stanu faktycznego wielu miejsc w naszym mieście. Tym ważniejsze jest, aby doceniać osoby podejmujące wysiłek w kierunku odmienienia własnego skrawka miasta, wyłamujące się spod norm bierności, marazmu, chaosu i akceptacji dla brzydoty. Uważamy że Łódź jest specyficzna i trzeba tę jej specyfikę odpowiednio odświeżyć, wydobyć i pokazać, żeby zaczęła oczarowywać…

Już po raz trzeci w plebiscycie wyróżnione zostały przykłady pozytywnych działań, zmian i ekscytujących wydarzeń. Plebiscyt “Punkt dla Łodzi” ma wymiar międzynarodowy. Został objęty patronatem sieci “Community Planning” o zasięgu ogólnoświatowym, której celem jest wymiana dobrych praktyk związanych z udziałem mieszkańców w tworzeniu własnego środowiska życia.

http://punktdlalodzi.pl/

 

plus

Archives

x
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o wydarzeniach Teatru Chorea zarejestruj się.