Premiera performance'u "O miłości"

Premiera performance'u "O miłości"

29.03.2014
Fabryka sztuki w Łodzi

Zapraszamy na premierę performance'u "O miłości" Teatru CHOREA, w reżyserii Pawła Korbusa i Julii Jakubowskiej, w ramach Akcji Dotknij Teatru - łódzkich obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru, do Fabryki Sztuki w Łodzi.

data: 29 marca 2014
miejsce: Fabryka Sztuki w Łodzi, Akcja Dotknij Teatru - łódzkie obchody Międzynarodowego Dnia Teatru

 

Słowo – emocja – ekspresja – uwolnienie
Artystyczna analiza miłości

O miłości można mówić bez końca. Artystyczna analiza współczesnego języka dotyczącego zagadnienia miłości, we wszystkich jej obliczach. Od wzniosłych emocji, motylków w brzuchu, afirmacji piękna i drugiego człowieka, przez internetowe strony porno, po zdrady, seks dla pieniędzy i różne oblicza perwersji, emocjonalnej i czysto fizycznej. Wypełniając ankietę i uzupełniając alfabet miłości uczestniczysz w naszym badaniu miłości, ale przede wszystkim współtworzysz performance.

Czy TA miłość może być czymś wspólnym dla ludzi o różnych światopoglądach, etyce, preferencjach seksualnych? Jakim językiem miłości posługują się skrajnie różni ludzie i co im to daje? Jak Łódź mówi o miłości? Jak performance mówi o miłości? Jak teatr mówi o miłości? Jak ja mówię? Uwolnienie języka miłości.

Zakładamy czynny udział widzów. Dialog w sprawie potrzeb, przyzwyczajeń i zaniechań . . . Marzenia, pragnienia, spełnienia.
Prowadzą – doświadczeni w sprawach miłości performerzy.

Alfabet miłości może zacząć się tak:
A – akt, akcja, afekt, anal
B – borsuczyć, biseksualizm, ból
C – całowanie, ciało, ciąża, cud
D – dążenie, dupa
E – emocja, erekcja
itd., itd...
Każdy może stworzyć swój własny alfabet miłości.
Z – zakochanie, zdrada, zamęt...

"O Miłości" - hybrydalna forma performatywna
Autorami projektu są: Julia Jakubowska i Paweł Korbus
Premiera: 29 marca 2014, Fabryka Sztuki w Łodzi, Akcja Dotknij Teatru - łódzkie obchody Międzynarodowego Dnia Teatru

 

plus

Premiera koncertu "Lulabajki"

Premiera koncertu "Lulabajki"

09-10.12.2013
Teatr Muzyczny w Łodzi

Zapraszamy na premierę koncertu "Lulabajki" Teatru CHOREA, w rezyserii Dominiki Krzyżanowskiej Gorzkiewicz, z muzyką Tomasz Krzyżanowskiego i Kuby Pałysa, do Teatru Muzycznego w Łodzi.

data: 9-10 grudnia 2013
miejsce: Teatr Muzyczny w Łodzi

 

Jaki zapach ma noc? Gdzie odpoczął deszcz? Kto uśpił echo? Czy można popłynąć na srebrnym księżycu? Czy lisy ziewają? Gdzie leży zaświat? Czy król chodzi spać ostatni? Jakie kolory mają nocne motyle? Kto w nocy łazi po strychu? Co robi kogut, gdy nie pieje?

… tuż przed snem dzieje się mnóstwo dziwnych historii. Dzieci marzą o lataniu a dorośli o chwili dla siebie lub o maszynie do rozwiązywania najtrudniejszych problemów. Duzi i Mali czekają na moment, kiedy do łóżka spływają marzenia. Wszystko się wycisza i uspokaja. Wchodzimy w świat wyobrażeń, kołysanek, bajek i baśni. Ten czas to tylko chwila. My jednak spróbujemy w tym świecie zostać na dłużej.

Nocne marki! Ranne ptaszki! Zapraszamy na niezwykły koncert między jawą a snem, między baśnią a codziennością, między dzieciństwem a dorosłością, wśród barwnych obrazów i kołyszących dźwięków. Kołysanki, bajki, muzyczne opowiastki, na poważnie, na wesoło zaśpiewają Dzieci, zaproszeni wokaliści i Chór Teatru CHOREA.

Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Kuba Pałys
Reżyseria: Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz
Śpiewają: Dzieci, zaproszeni goście specjalni, oraz Chór Teatru CHOREA w składzie:
Elizabet Araj, Joanna Chmielecka, Jacek Czapnik, Joanna Filarska, Sandra Gierzek, Dominika Jarosz, Michalina Jędrzejczak, Majka Justyna, Joanna Kłos, Aleksandra Kozioł, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Marcin Kobyliński, Milena Kranik, Maria Mażewska, Anna Przybyt, Marta Rakowska, Marta Sterna, Justyna Sobieraj-Bednarek, Aleksandra Szałek, Elina Toneva, Paulina Tralewska, Dara Weinberg, Jacek Witych
Grają: Paweł Odorowicz (altówka), Kuba Pałys (piano), Wojciech Traczyk (kontrabas), Hubert Zemler (instrumenty perkusyjne)
Wizualizacje: Elektro Moon Vision
Światło: Tomasz Krukowski
Realizacja dźwiękowa premiery: Krzysztof Sztekmiler
Wykonanie elementów scenografii: Anna Raczkowska
Autorzy tekstów: Adam Asnyk, Joanna Chmielecka, Konstanty Ildefons Gałczyński, Jan Kondrak, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Tomasz Krzyżanowski, Tomasz Nowaczyk, Włodzimierz Słobodnik, Kuba Pałys, Katarzyna Wolińska
Premiera: 9-10 grudnia 2013, Teatr Muzyczny w Łodzi

 

plus

Premiera spektaklu "Muzg"

Premiera spektaklu "Muzg"

22-24.11.2013
Teatr Szwalnia, Łódź

Zapraszamy na premierę spektaklu "Muzg" Teatru CHOREa, w reżyserii Tomasza Rodowicza, według scenariusza Marcina Cecko, do Teatru Szwalnia w Łodzi.

data: 22, 23, 24 listopada 2013
miejsce: Teatr Szwalnia w Łodzi

 

Najnowsze technologie i nauki ścisłe stwarzają obecnie niewygodną, a chwilami żenującą sytuację dla sztuki i całej tzw. humanistyki, ponieważ wchodzą bez zezwolenia w zakres pytań i problematyki zastrzeżonej wyłącznie dla „duchowej” i filozoficznej aktywności człowieka. To co było do niedawna wyłącznie domeną filozofów, artystów, pisarzy, twórców, poetów, teologów, etyków i proroków, staje się obszarem penetracji neurochirurgów, neurofizjologów, fizyków, informatyków i biologów.

Dzięki obrazowaniu pracy mózgu coraz dokładniejszym rezonansem magnetycznym i najnowszym generacjom tomografów, naukowcy potrafią ściślej zdefiniować i pobudzać miejsca w naszym mózgu, odpowiedzialne za kreatywność umysłu i duszy. Umieją je komputerowo rejestrować, odtwarzać, manipulować świadomością i pamięcią człowieka. Umieją uniezależniać te obszary od woli badanego. Niedawno wyhodowali nawet sztuczny mózg, nadając mu wdzięczną nazwę „organoid”. Z drugiej strony, w płynnej, ponowoczesnej pustce, utraciliśmy stałe punkty odniesienia i w mglistej relatywności wartości, mając w rękach gadżety i cuda najnowszych rozwiązań technologii, rodzi się w nas coraz mocniejsza potrzeba obiektywnego uporządkowania ludzkiego świata, wyodrębnienia w nim stałych niezależnych.

Nową wyrocznią, nadzieją i największym fetyszem XXI wieku staje się mózg. Nie mówimy więc już o umyśle, o duszy, świadomości czy JA – tutaj definicje są płynne, wieloznaczne i łatwo podlegają zakwestionowaniu. Mózg jest obiektywnym, półtorakilogramowym, galaretowatym obiektem, który do niedawna stanowił największą tajemnicę ludzkości (nie tylko z perspektywy ewolucji ale i funkcjonalności, kreatywności, a także nieprzewidywalności i szaleństwa). Nareszcie jesteśmy w stanie tą tajemnicę badać, odkrywać, manipulować nią i zamieniać w przedmiot kultu. Mózg jest przecież twórcą i odtwórcą wszystkiego we wszechświecie, co nie jest czystym tworem natury! (Zresztą mózg świetnie już manipuluje samą naturą.) Rozszyfrowując jego kody dostępu, wierzymy, że możemy odkryć prawdę absolutną, niepodważalną – bo mierzalną, równomiernie pofałdowaną i podlegającą weryfikacji i eksperymentom.

Nasz spektakl jest próbą zapytania o to, co ludzkie w tym wszystkim. Jest pytaniem o to, czy można w takiej perspektywie, na własny użytek, zdefiniować to co międzyludzkie czy ponadludzkie. Czy wszystko da się już zredukować i zapisać w neuronalnych schematach impulsów elektro-chemicznych?

W spektaklu grupa „badaczy” finalizuje wieloetapowy projekt, w którym poddaje własne ciała i umysły ekstremalnym eksperymentom. W końcowym etapie swoich badań definiują osobiste punkty odniesienia i perspektywy, ukazując sprzeciw (i bezradność?) tego co człowiecze, wobec arogancji i bezwzględności nauki i technoideologii.

Tomasz Rodowicz

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Scenariusz i dramaturgia: Marcin Cecko
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Marcin Cecko, Kuba Krzewiński, Tomasz Rodowicz
Wizualizacje: Maria Porzyc, Rami Shaya
Scenografia: Korbus
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Kostiumy: Katarzyna Jasińska (grafika), Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz (pomysł), Aloha From Deer (wykonanie)
Obsada: Joanna Chmielecka, Małgorzata Lipczyńska, Adrian Bartczak, Janusz Adam Biedrzycki, Robert Wasiewicz

Do spektaklu zdjęć użyczyli: Rami Shaya, Paulina Matuszewska, Rafał Kalabiński, Piotr Wdówka oraz aktorzy ze zbiorów prywatnych.
Specjalne podziękowania dla Aloha From Deer za wykonanie kostiumów do spektaklu.
Specjalne podziękowania dla Laurie Anderson za zgodę na wykorzystanie utworu "Big Sicience" w spektaklu.
Premiera: 22, 23, 24 listopada 2013, Teatr Szwalnia, Łódź

W spektaklu wykorzystywana jest lampa stroboskopowa.

Zadanie współfinansowane ze środków Urzędu Miasta Łodzi. Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Narodowego Centrum Kultury – Kultura – Interwencje.

plus

Premiera spektaklu "Wszędodomni"

Premiera spektaklu "Wszędodomni"

23.10.2013
Fabryka Sztuki w Łodzi

Zapraszamy na premierę spektaklu "Wszędodomni" Teatru CHOREA, w ramach projektu "UWAGA Człowiek! Napięcia miasta", w Fabryce Sztuki w Łodzi

data: 23 października 2013
miejsce: Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3

 

Spektakl “WSZĘDODOMNI” jest podsumowaniem projektu realizowanego z mieszkańcami ośrodka dla bezdomnych im. Brata Alberta w Łodzi, od marca do października 2013 roku.

Artyści i animatorzy starali się wniknąć w tą trudną przestrzeń w celu rozpoznania sytuacji życiowej mieszkańców ośrodka oraz przeprowadzenia próby ich aktywizacji, wzmocnienia motywacji do działania. Spotkania, rozmowy oraz regularnie prowadzone zajęcia teatralne, wielu osobom pomogły uzewnętrznić własne sądy, emocje i zdolności artystyczne, w zakresie różnych dziedzin sztuki. W ramach projektu udało się zaangażować, w działania na rzecz mieszkańców ośrodka, kilka osób spoza projektu. Zorganizowany został koncert muzyczny, pokazy naszej wspólnej pracy, powstał film popularyzujący różne zdarzenia i nasze działania oraz wykreowany w sposób demokratyczny spektakl, który nosi znamiona eksperymentu teatralnego.

Spektakl "Wszędodomni" to projekt zrealizowany przez tzw. artystów z tzw. bezdomnymi, albo na odwrót... czyli z udziałem ludzi specjalnej kategorii, często funkcjonujących na granicy społecznej normy, a więc trochę bardziej elastycznych, inaczej zakorzenionych, z zachwianym poczuciem bezpieczeństwa.

Mam dom w każdym mieście - to afirmacja używana w spektaklu, wymyślona przez Pawła Korbusa, jednego z animatorów zdarzenia. Podpisuje się pod nią obydwoma rękami.

"Wszędodomni" to spektakl o naszym dobrym spotkaniu... dobrym dla artystów, bo szukają doświadczeń i dla bezdomnych, bo potrzebują czyjegoś zainteresowania.

Dorota Porowska (Za wszystkich kolegów, którzy akurat nie mieli czasu, żeby pisać)

Projekt teatralny Fabryki Sztuki w Łodzi i Teatru CHOREA pod kierunkiem: Julii Jakubowskiej, Pawła Korbusa, Doroty Porowskiej, Marcina Polaka, z udziałem Magdy Laskowskiej i Piotra Kowalczyka, podopiecznych Schroniska dla Bezdomnych Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta, oraz muzyka Kuby Krzewińskiego.

Projekt został zrealizowany w ramach cyklu działań Fabryki Sztuki w Łodzi i Teatru CHOREA „UWAGA Człowiek! Napięcia miasta”. Program „UWAGA Człowiek! Napięcia miasta” Fabryki Sztuki realizowany był w partnerstwie z Teatrem CHOREA, dzięki wsparciu finansowemu Urzędu Miasta Łodzi i Narodowego Centrum Kultury.

Premiera: 23 października 2013, Fabryka Sztuki w Łodzi

 

plus

Premiera spektaklu "Brzydal"

Premiera spektaklu "Brzydal"

18-19.10.2013
Teatr Szwalnia, Łódź

Zapraszamy na premierę spektaklu "Brzydal" Teatru CHOREA, w reżyserii Magdaleny Paszkiweicz i Janusza Adama Biedrzyckiego, w wykonaniu teatralnej grupy młodzieżowej, do Teatru Szwalnia w Łodzi.

data: 18 i 19 października 2013

miejsce: Teatr Szwalnia w Łodzi

 

„Czy jesteś, Piękno, z nieba czy też z piekła rodem?” – Charles Baudelaire

„Brzydal” drzemie w każdym z nas… Tak czy nie? Ten spektakl nie jest akademickim dyskursem na temat „brzydoty”, ani nie ma ambicji jej definiowania. Jest on wynikiem obserwacji skażenia, zbrukania, kontaminacji piękna i brzydoty w życiu codziennym. Spektakl wnika do krzywego zwierciadła mass mediów, które deformuje nam mózgi i mordy oraz wysysa z nas poczucie własnej wartości, w zamian oferując zastrzyk z masowego plastyku. Kanony tworzące ludzką karykaturę to nasz współczesny teatr osobliwości, terapia szokowa kończąca się umieraniem wartości i wegetacją na własne życzenie. Niech buty Louis Vuitton, przedłużone rzęsy czy brak ręki nie determinują naszego postrzegania drugiego człowieka. Bo kto jest bez skazy, niech….!!!!

Reżyseria: Magdalena Paszkiewicz, Janusz Adam Biedrzycki

Choreografia: Janusz Adam Biedrzycki

Muzyka: Jakub Pałys / Milena Kranik

Wizualizacje: Anna Świderska, Rami Shaya

Kostiumy: Anna Raczkowska

Światło i dźwięk: Maciej Kobalczyk

Wykonanie elementów scenografii: Piotr Fraszczyński
Występują: Adrianna Binkowska, Michalina Pietrzak, Ewa Otomańska, Aleksandra Ziomek, Aleksandra Kacprzak, Milena Kranik, Żaneta Mrozik, Piotr Fraszczyński, Tomek Kowalski, Jan Tarasiewicz, Damian Kukiałka, Marek Szczepański
Premiera: 18 i 19 października 2013
, Teatr Szwalnia, Łódź

 

plus

Premiera koncertu "Wiatr z Południa"

Premiera koncertu "Wiatr z Południa"

13.10.2013
Teatr Pinokio w Łodzi

Zapraszamy na premierę koncertu "Wiatr z Południa", w wykonaniu Wielkiego Chóru Młodej CHOREI, w ramach Festiwalu "Drewniane Ucho", w Teatrze Pinokio w Łodzi.

data: 12 października 2013
miejsce: Teatr Pinokio w Łodzi, Festiwal "Drewniane Ucho"

 

W repertuarze koncertu „Wiatr z Południa”, tworzonego przez Wielki Chór Młodej CHOREI, znajdują się znane już utwory chóru oraz nowe aranżacje tradycyjnych melodii z różnych zakątków świata. Inspiracji szukaliśmy w południowych brzmieniach oraz tradycyjnych pieśniach pochodzących z Bałkanów czy Bułgarii. Po raz kolejny sięgamy po stare melodie, próbując odkryć ich zapomnianą moc i znaczenie. Dzięki nowym, polifonicznym aranżacjom staramy się dotrzeć do żywych źródeł pieśni z przeszłości. Zapraszamy na niezwykłe, energetyczne widowisko.

Chór Teatru CHOREA to formacja muzyczna, która powstała latem 2011 roku przy Teatrze CHOREA w Łodzi. To grupa muzycznych fascynatów, których różni wiele: wiek, doświadczenie, zainteresowania, pochodzenie. Łączy pasja do muzyki i śpiewania. Grupa ma na swoim koncie udział w projekcie "Oratorium Dance Project" nagrodzonym „Energią Kultury 2011” oraz „Złotą Maską”, udział w spektaklach Teatru CHOREA: „Bachantki”, „Szpera ‘42”, "Oratorium ziemi", oraz w koncercie CHOREI "Lulabajki".

Opracowanie muzyczne i prowadzenie chóru: Tomasz Krzyżanowski, Kuba Pałys
Chór: Elizabet Araj, Joanna Chmielecka, Jacek Czapnik, Joanna Filarska, Sandra Gierzek, Michalina Jędrzejczak, Majka Justyna, Joanna Kłos, Aleksandra Kozioł, Marcin Kobyliński, Milena Kranik, Maria Mażewska, Anna Przybyt, Marta Rakowska, Marta Sterna, Justyna Sobieraj-Bednarek, Aleksandra Szałek, Elina Toneva, Paulina Tralewska, Jacek Witych
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Premiera: 12 października 2013, Teatr Pinokio w Łodzi, Festiwal "Drewniane Ucho"

 

plus

Spektakl "napewnomoże" w Bytowie

Spektakl "napewnomoże" w Bytowie

28.09.2013
BytOFFsky Festiwal Natura i Kultura, Bytów

Zapraszamy na pokaz monodramu "napewnomoże", w wykonaniu Małgorzaty Lipczyńskiej z Teatru CHOREA, na V. BytOFFsky Festiwal - Natura i Kultura, w Bytowie.

data: 28 września 2013
godzina: 18:30
miejsce: Bytowskie Centrum Kultury, ul. Wojska Polskiego 12 

 

Monodram Małgorzaty Lipczyńskiej, „napewnomoże” oparty na twórczości Aglai Veteranyi, jest opowieścią o przekraczaniu granic: emocjonalnych, geograficznych, czasowych; o uzależnieniu od ciągłej intensywności, nawet jeśli prowadzi to do destrukcji.

Istotnym elementem spektaklu jest stawiane przez aktorkę pytanie: “Co sprawia, że to, co dla większości ludzi jest ekstremum, dla niektórych staje się normą?”

Utwory A. Veteranyi, charakteryzujące się ironią, absurdem i poczuciem humoru w połączeniu z ogromną precyzją formalną w używaniu języka, są również istotnym głosem w sprawie problemu tożsamości narodowej współczesnej, „zjednoczonej” Europy. Dzieciństwo pisarki spędzone w cyrkowej rodzinie w czasach komunistycznego reżimu w Rumunii, a następnie emigracja do Szwajcarii ukazują ogromny kontrast między dwoma światami, w których żyła, a w których nigdzie nie czuła się bezpieczna. Jej teksty, zawierające wiele wątków autobiograficznych, odzwierciedlają dylemat człowieka żyjącego między dwoma systemami, które go ukształtowały; „Wschód”, do którego nie ma już powrotu i „Zachód”, w którym przez cały czas czuje się obco.

Aglaja Veteranyi urodziła się w 1962 roku w Bukareszcie, w rodzinie artystów cyrkowych. Po ucieczce z Rumunii rodzina uzyskała azyl w Szwajcarii, następnie prowadziła wędrowny tryb życia, jeżdżąc z występami. Dzieciństwo i wczesną młodość pisarka spędziła w hotelach i wozach cyrkowych. Pisać nauczyła się dopiero w szwajcarskiej szkole z internatem; niemiecki stał się jej językiem literackim.
Po studiach aktorskich pracowała od 1982 roku jako aktorka, równolegle zajmując się twórczością pisarską. W 1999 roku ukazała się pierwsza powieść Aglai Veteranyi „Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze”. 3 lutego 2002 w Zurychu Aglaja skoczyła do Jeziora Genewskiego. Na brzegu zostawiła swoje buty.

„W jednym z wywiadów Aglaja powiedziała: „Pisanie jest dla mnie formą przekształconej agresji. Gdyby ta agresja we mnie została, zniszczyłaby mnie i rzuciłabym się w koncu na kogoś z nożem.” Pisanie było dla niej także sposobem na oswajanie własnych demonów. Dla mnie takim sposobem jest przede wszystkim teatr. Nadawanie formy zarówno swoim lękom i obsesjom, jak i zachwytom i fascynacjom, pomaga stworzyć porządek, w którym łatwiej egzystować. W jej utworach urzekła mnie ironia, absurd, specyficzne poczucie humoru, a także lapidarność i precyzja formalna w używaniu języka. Z pozornie niepowiązanych ze sobą tekstów wyłania się osobowość zbudowana na kontrastach, miłość do świata miesza się z głęboką depresją, a dziecięca naiwność z okrutną szczerością. Witalność przenika się z wszechobecnym poczuciem śmierci (swojej lub bliskich), wrazliwość i subtelność z sado-masochistyczną seksualnością, miłość macierzyńska z pedofilią, bezgraniczne oddanie z gwałtem. Mnogość dychotomii i niejednoznaczności ma jedną cechę wspólną – niezależnie od tego, co działo się w jej życiu – Aglaja we wszystko angażowała się całą sobą. Im bardziej wczytywałam się w jej teksty tym bardziej stawała mi się bliska. Z czasem najważniejsze stało dla mnie znalezienie sposobu na okiełznanie własnej choroby. Jak zachowywać ciągłą czujność, trzymać ją  „na krótkiej smyczy”, nie tracąc jednocześnie dystansu do siebie? Myślę, że Aglaja (paradoksalnie – bo pomimo samobójczej śmierci) wygrała tę walkę, bo jak stwierdził jeden z jej przyjaciół: „Smutny koniec nie może zostać uznany za werdykt nad drogą życiową.”
To tyle. Musiałyśmy się spotkać.
Małgorzata Lipczyńska

Monodram Małgorzaty Lipczyńskiej oparty na twórczości Aglai Veteranyi
Reżyseria: Tomasz Rodowicz, Małgorzata Lipczyńska
Konsultacja dramaturgiczna: Hans Timmermann
Obsada: Małgorzata Lipczyńska
Ruch sceniczny: Małgorzata Lipczyńska
Konsultacja choreograficzna: Liat Magnezy
Muzyka: Kuba Pałys
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Premiera: 12 listopada 2011, scena Fabryki Sztuki w Łodzi 

 

plus

Spektakl "Gry [w] Pana Cogito" w Kołobrzegu

Spektakl "Gry [w] Pana Cogito" w Kołobrzegu

20.09.2013
Festiwal "Herbertiada", Kołobrzeg

Zapraszamy na spektakl “Gry [w] Pana Cogito” Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, na  XIV Ogólnopolskim Przeglądzie Twórczości Zbigniewa Herberta „Herbertiada” w Kołobrzegu.

data: 20 września 2013
godzina: 19:00
miejsce: Regionalne Centrum Kultury im. Zbigniewa Herberta w Kołobrzegu

 

„Uczymy się grać, patrząc jak grają inni.
Jak jednak obserwator odróżni błąd graczy od posunięcia prawidłowego?(…)
Przypatrz się temu co nazywamy grami.
Co jest im wszystkim wspólne?

Co jeszcze jest grą a co już nią nie jest?
Czy możesz podać granice?
Nie. Możesz je wytyczyć. Dotąd bowiem ich jeszcze nie wytyczono. (…)”

Ludwig Wittgenstein Dociekania filozoficzne 


"Gry [w] Pana Cogito" to rozpisanie myśli poety na przestrzeń sceny. Precyzyjne poetyckie konstrukcje zostają rozłożone na części. Taki zabieg prowadzi do odsłonięcia ich elementarnych, żywych znaczeń oraz do wydobycia autentycznej siły słów. Fragmenty tekstów Zbigniewa Herberta składane są w nowe związki.

Trzy źródłowe środki teatralne - słowo, ruch i muzyka - budują rządzącą się własnymi prawami rzeczywistość sceniczną. Tworzą nierozerwalną jednię - nową choreę. Ruch nie ilustruje słowa, muzyka nie dopowiada treści. Dopiero z ich równoprawnego połączenia rodzi się wielopoziomowy świat przewrotnych znaczeń i fizycznie odczuwalnych napięć. Surrealizm przenikający obrazy sceniczne oddziałuje z jednakową siłą na zmysły, podświadomość i cogito.

Zmaganie z ideami Pana C. dokonuje się w szesnastu rozgrywkach. Każda rządzi się własnymi regułami rozpisanymi adekwatnie do zasad przewrotnej metody CHOREI. Gry z myślami poety stanowią próbę odpowiedzi na pytanie o to, co Herbert ma nam do powiedzenia w dzisiejszej rzeczywistości. Stwarzają okazję, żeby poeta sam zapytał nas, gdzie jesteśmy. Ale do kogo mówi? Kto go dziś słucha?

Spektakl "Gry [w] Pana Cogito
Na podstawie tekstów Zbigniewa Herberta

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek
Choreografia: CHOREA
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski, Marcin Dobijański
Wizualizacje: Jaromir Dziewic, Piotr Wdówka
Współpraca literacka: Joanna Chmielecka
Obsada: Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Małgorzata Lipczyńska, Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Sebastian Klim, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek

 

plus

Koncert "Gilgamesz" w Jeleniej Górze

Koncert "Gilgamesz" w Jeleniej Górze

13.09.2013
Festiwalu Muzyki Teatralnej, Jelenia Góra

Zapraszamy na koncert „Gilgamesz” - na chór, trio jazzowe i kwartet smyczkowy, z muzyką Tomasza Krzyżanowskiego, w ramach  IX Festiwalu Muzyki Teatralnej w Jeleniej Górze.

data: 13 września 2013
godzina: 19:00
miejsce: Sala Koncertowa, Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze
bilety: 10 zł / 20 zł

  

„Gilgamesz” Tomasza Krzyżanowskiego realizowany przez Teatr CHOREA to niezwykłe i oryginalne odczytanie jednego z najstarszych zachowanych poematów epickich. To pierwsza pełna adaptacja muzyczna Eposu o Gilgameszu inspirowana zapomnianym brzmieniem języka akadyjskiego i tajemniczą kulturą starożytnego Sumeru.

Podczas koncertu usłyszeć można 10 utworów opowiadających o poszukiwaniu tajemnicy nieśmiertelności przez legendarnego władcę Gilgamesza. W warstwie dźwiękowej spotykają się współczesne brzmienia i elementy tradycji muzycznych Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Polifoniczne kompozycje nadają nowe życie mitycznym obrazom, przenosząc do odległego, zapomnianego świata i wciąż aktualnych pytań i emocji. Oryginalne, akadyjskie partie wokalne oparte na tekście zapisanym pismem klinowym na kamiennych tablicach pochodzących z II tys.p.n.e., przeplatane są pieśniami w polskim tłumaczeniu.  

Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Premierowy skład chóru: Joanna Chmielecka, Sandra Gierzek, Dominika Jarosz, Majka Justyna, Joanna Kłos, Milena Kranik, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Tomasz Krzyżanowski, Sean Palmer, Kuba Pałys, Justyna Sobieraj-Bednarek, Elina Toneva, Dara Weinberg
Aktualny skład chóru: Joanna Chmielecka, Hubert Domański, Sandra Gierzek, Dominika Jarosz, Majka Justyna, Joanna Kłos, Milena Kranik, Tomasz Krzyżanowski, Anna Redlin, Justyna Sobieraj-Bednarek, Elina Tonera
Altówka: Paweł Odorowicz
Kontrabas: Wojciech Traczyk
Instrumenty perkusyjne: Hubert Zemler / Piotr Gwadera
Kwartet smyczkowy Befane: pierwsze skrzypce - Kamila Wójcicka-Maciaszczyk, drugie skrzypce - Małgorzata Kwaśniak, altówka - Małgorzata Sielatycka-Sobczyk, wiolonczela - Zofia Łęczycka
Konsultacja literacka: Dara Weinberg
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański
Premiera: 14 kwietnia 2013, Filharmonia Łódzka
Premierowy koncert „Gilgamesz” zrealizowany został we współpracy Teatru CHOREA i Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina.

 

plus

Międzynarodowe Warsztaty Teatru CHOREA

Międzynarodowe Warsztaty Teatru CHOREA

01-07.07.2013
Willa Grohmana w Łodzi

Zapraszamy na "CIAŁO / RUCH / GŁOS - AKTOR WIELOWYMIAROWY" - Międzynarodowe warsztaty teatralne Teatru CHOREA.

data: 1-7 lipca 2013
miejsce: Willa Grohmana, ul. Tylna 9/11, Łódź
terminarz warsztatów: warsztaty odbywać się będą codziennie od 1 do 7 lipca 2013, w godzinach: 10:00-18:00, z przerwą obiadową
grupa docelowa: warsztay skierowane są do profesjonalnych aktorów, tancerzy, muzyków i instruktorów teatralnych, a także amatorów pasjonujących się teatrem, muzyką i tańcem

 

Warsztaty Teatru CHOREA to intensywny trening aktorski. Koncentrować się będą na uruchamianiu "organiczności" aktora, przez pracę z ciałem, ruchem, głosem, rytmem i muzyką oraz na łączeniu wszystkich tych form ekspresji w jeden strumień działania. Warsztat skupiać się będzie również na intensywnej pracy z partnerem i wielowątkowej pracy z grupą - aktorem zbiorowym. 

W metodzie pracy CHOREI obecne są dwa główne wyznaczniki: intensywność i ryzyko – zarówno fizyczne jak i to wynikające z konieczności przełamywania własnych ograniczeń i przekraczania własnych możliwości. Warsztaty CHOREI wykraczają poza prezentowanie i uczenie technik. Prowadzą do uruchomienia kreatywności każdego z uczestników oraz stworzenia dynamicznego twórczego spotkania i autentycznego artystycznego wydarzenia.

 

Program warsztatów:

Praca z ciałem:
-intensywny trening fizyczny z elementami akrobatyki, sztuk walki i współczesnych form tańca
-praca z partnerem i przestrzenią, nauka asekuracji i wzajemnej uważności
-praca nad świadomością własnego ciała i świadomością pracy w grupie
-praca nad dynamiką i ekspresją ruchu, umiejętnością koncentracji i improwizacji
-nauka układów choreograficznych inspirowanych ikonografią antyczną i ikonografią współczesnych mitów kulturowych, połączoną z intensywną pracą z rytmem i muzycznością 

Praca z głosem:
-rozwijanie naturalnych możliwości wokalnych, nauka swobodnego operowania głosem
-poznawanie podstawowych technik i ćwiczeń wokalnych i oddechowych
-uruchamianie rezonatorów, praca nad barwą głosu, fenomenami głosowymi i ozdobnikami
-tworzenie złożonych współbrzmień harmonicznych, praca z półtonami
-nauka pieśni polifonicznych z różnych tradycji w opracowaniach muzyków CHOREI 

Praca z rytmem:
-praca z rytmami nieparzystymi
-uruchamianie muzyczności całego ciała i muzyczności grupy
-wypracwywanie wspólnego rytmu i pulsu grupy w działaniu
-praca ze złożonymi ćwiczeniami koordynacyjno-rytmicznymi, tworzenie na ich podstawie układów ruchowych przy równoczesnym wykonywaniu pieśni
 

Koszt warsztatów: 300 Euro
Płatność: do 15 czerwca 2013
Koszt podróży, wyżywienia i noclegów uczestnicy pokrywają we własnym zakresie.
Na miejscu oferujemy kawę, herbatę, wodę i przekąski.
Warsztaty będą odbywać się w języku angielskim.
Zgłoszenia: chorea.warsztaty@gmail.com
Do każdego zgłoszenia prosimy o załączenie CV.

 

plus

Archives

x
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o wydarzeniach Teatru Chorea zarejestruj się.